راه اندازس فروشگاه سوغات

۰ بازديد

بسیاری از افراد در حوزه ی صنایع دستی فعالیت می کنند اما محل مناسبی برای فروش کار های دستی خود ندارند و به دلیل عدم داشتن سرمایه ی کافی قادر نیستند محلی را خریداری یا اجاره کنند. این افراد می توانند با راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ، کار خود را آغاز کنند و در این عرصه شهرت زیادی پیدا کنند. تنها کافی است با برخی از اصول آن آشنا شوید تا بتوانید اقدامات درستی انجام دهید و فعالیت خود را آغاز کنید.

صنایع دستی از دیرباز مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. مردم علاقه ی بسیاری به کار های دستی نشان می دهند و ارزش زیادی برای آن قائل هستند. علاوه بر علاقه ی مردم ایران به صنایع دستی، صنایع دستی در میان کشور های دیگر هم طرفداران بسیاری دارد. گردشگران کشور های خارجی به عنوان سوغاتی و یادگیری از کشوری که به آن سفر کرده  اند، صنایع دستی بسیاری را به خود به کشورشان می برند. بسیاری از افراد برای خرید صنایع دستی مورد نظر خود از این مغازه به مغازه ی دیگر می روند. اما با وجود یک فروشگاه اینترنتی صنایع دستی، مشتریان به راحتی می توانند کیفیت محصولات، قیمت صنایع دستی فروشگاه های اینترنتی متعددی را با بررسی و با هم مقایسه کنند. به همین دلیل بسیاری از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی هستند.

خرید و فروش در فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

مسلما اگر به دنبال فروش صنایع دستی خود هستید، نیازی به این بخش ندارید. اما بسیاری از فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی محصولات مختلف را از هنرمندان دریافت می کنند و امکان فروش را برای آن ها فراهم می کنند با این کار هم هنرمندان راهی برای فروش کار های دستی خود پیدا کرده اند و هم سود قابل توجهی متوجه مدیر فروشگاه خواهد بود.

ممکن است گروهی هنرمند باشید که به دنبال فروش کار های هنری خود هستید، با راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی می توانید تمامی محصولات خود را به فروش برسانید و از هنرمندان دیگر هم حمایت کنید.

محصولات صنایع دستی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

صنایع دستی تنها به یک حوزه محدود نمی شود. صنایع دستی گستردگی بسیاری دارند. صنایع دستی می تواند شامل بخش های مختلفی باشد:

اگر سابقه ی طولانی در زمینه ی صنایع دستی دارید ممکن است بخواهید در تمامی این عرصه ها فعالیت کنید. اما ممکن است فقط در زمینه ی چرم فعالیت کنید. پس فروشگاه شما تنها به محصولات چرمی اختصاص داده می شود. بر همین اساس می توانید فروشگاه خود را دسته بندی کنید تا روند خرید را برای مشتریان آسان کنید.

چگونگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی که بتواند به خوبی در این عرصه عمل کند، نیازمند مدیریتی یکپارچه و ویژگی های منحصر به فرد است. مدیریت یکپارچه سامانه فروشگاهی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید تمامی موارد مورد نیاز یک فروشگاه صنایع دستی را مانند سیستم حسابداری فراهم کنید. وجود سیستم یکپارچه می تواند مدیریت را برای صاحبان فروشگاه آسان کند و منجر به شکوفایی کسب و کار ها شود. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ابتدا بهتر است این کسب و کار و نوع نیاز های آن را از چندین جهت مورد بررسی قرار دهیم:

بسته بندی صنایع دستی و نحوه ی ارسال:

صنایع دستی به دلیل نوع موادی که در آن استفاده می شود، بسیار حساس هستند. به عنوان مثال برخی از صنایع دستی، چوبی و شیشه ای هستند و ممکن است در زمان ارسال آسیب بسیاری به آن ها وارد شود. حتی برخی از صنایع دستی مانند محصولات فلزی نیز ممکن است آسیب ببیند زیرا این محصولات هنر دست هستند و کوچک ترین ضربه به آن ها ممکن است تمامی زیبایی آن را از بین ببرد. به همین دلیل زمانی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود هستید، باید از بسته بندی و روش های ارسالی استفاده کنید که بتواند سفارشات مشتریان را بدون کوچک ترین آسیبی به مشتریان تحویل دهد. در صورتی هم که آسیبی به صنایع دستی ارسال شده وارد شده باشد، شما باید امکان بازگشت آن ها را برای مشتریان فراهم کنید.

علاوه بر بسته بندی های مناسب برای هر محصول، زیبایی آن هم اهمیت بسیاری دارد. البته این نکته در یک فروشگاه اینترنتی ضروری نیست اما می تواند تاثیر بسیاری بر مشتریان بگذارد. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که در زمینه ی هنر فعالیت دارند، برای جلب مشتری، بسته بندی محصولات خود را تزیین می کنند.

دسته بندی صنایع دستی:

همان طور که گفتیم صنایع دستی انواع گوناگونی دارد و هر کدام با زحمت فراوان ساخته می شوند. برخی از فروشگاه های اینترنتی، صنایع دستی را براساس نوع هنر هر محصول دسته بندی می کنند و برخی براساس دسته هایی مانند لباس و پوشاک، زیور آلات، لوازم تزیینی، دسته بندی می کنند. شما هم می توانید با توجه به صنایع دستی که در اختیار دارید، فروشگاه اینترنتی خود را دسته بندی کنید. قاعده ی خاصی برای دسته بندی صنایع دستی وجود ندارد، اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که صنایع دستی باید به نحوی دسته بندی شوند که به طور کامل معرف تمامی بخش های فعالیت شما را باشند.
خرید عمده صنایع دستی

عکس صنایع دستی:

زیبایی صنایع دستی از همه چیز برای مشتریان مهم تر است. به چه دلیل یک مشتری ممکن است قصد خرید صنایع دستی را داشته باشد؟ مسلما اولین پاسخ به این پرسش زیبایی است. البته درست است که افراد می خواهند از شهر های مختلف سوغاتی داشته باشند و یا از کار های دستی هنرمندان حمایت کنند اما اگر محصولی از نظر مشتریان زیبا نباشد قطعا آن را نمی خرند. با وجود اینکه بحث زیبایی سلیقه ای است، اما در راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی فراهم آوردن عکس های بسیار زیبا از محصولات برای مشتریان، می تواند آن ها را متقاعد کند که خرید کنند. البته این به معنای فریب دادن مشتریان نیست، بلکه به معنای بالا بردن کیفیت تجربه ی مشتریان در فروشگاه شما است. زمانی که عکس های بی کیفیتی برای محصولات خود قرار می دهید، مشتریان حس می کنند که شما تنها به دنبال فروش محصولات هستید و هیچ اهمیتی به آن ها نمی دهید. به همین دلیل با فراهم آوردن عکس های با کیفیت در اندازه ی مناسب مشتریان را راضی نگه دارید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

ویژگی صنایع دستی:

هر محصول ویژگی های منحصرد به فرد خود را دارد. مشتریان با خرید هر محصول به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد هر کدام از آن ها هستند. اما اطلاعاتی که به مشتریان داده می شود، باید چگونه باشد؟ اطلاعاتی مثل سایز و یا ابعاد یک محصول برای مشتریان اهمیت دارد. به علاوه شرح نوع موادی که در آن ها استفاده شده می تواند اطمینان مشتریان را برای خرید جلب کند. برخی از فروشگاه ها هیچ اطلاعاتی در مورد صنایع دستی نمی دهند و تصور می کنند تنها چیزی که برای مشتریان مهم است زیبایی است. همان طور که گفتیم زیبایی اهمیت بسیاری دارد اما برخی از مشتریان صنایع دستی به دنبال هنری ارزشمند با بهترین کیفیت هستند. بنابراین اگر خودتان در صنایع دستی فعالیت می کنید و محصولات خودتان را به فروش می رسانید، بهتر است تمام مراحلی که برای ساخت محصول هنری خود طی کردید و تمامی مواد و وسایلی که در آن استفاده کردید را برای مشتریان شرح دهید. زمانی که مشتریان متوجه شوند شما برای درست کردن یک وسیله چه زحمتی کشیده اید، مطمئنا به خرید علاقه ی بیشتری نشان خواهند داد. اما اگر از افراد مختلف محصولات خود را فراهم می کنید مسلما نیازمند کسب اطلاعات در زمینه ی صنایع دستی آن ها هستید.

ایجاد یک برند برای فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

شاید اسم برخی برند های معروف در کسب و کار های مختلف را شنیده باشید. اما سوال اینجاست که این برند ها چگونه توانسته اند در عرصه ی کسب و کار خود تا این اندازه مشهور شوند؟ یکی از دلایل پیشرفت و شهرت برند های معروف، شبکه های اجتماعی است. البته تنها داشتن یک اکانت در شبکه های اجتماعی نمی تواند چندان تاثیری بر روی فعالیت شما داشته باشد. زیرا هزاران فروشگاه اینترنتی وجود دارند یک در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند اما نتوانسته اند شهرت بسیاری برای خود دست و پا کنند. بنابراین در راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود باید چند نکته را در زمینه ی شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید:

  • برای داشتن یک برند موفق باید فروشگاه اینترنتی شما قابلیت اتصال به شبکه های اجتماعی را داشته باشد. فعالیت در تمامی شبکه های اجتماعی ضرورتی ندارد. تنها شبکه های اجتماعی که کاربران بیشتری در آن فعال هستند، کفایت می کند.
  • یکی از مهم ترین مسائل به روز رسانی شبکه های اجتماعی است. کاربران به فروشگاه هایی که شش ماه یک بار پست می گذارند اعتماد نخواهند کرد. به علاوه اگر به صورت مداوم فعالیت نداشته باشید، مشتریان فرض را بر این می گذارند که شما دیگر فروش ندارید. به همین دلیل دیگر خرید نمی کنند.
  • علاوه بر این موارد، توضیحات کاملی را در رابطه با نحوه ی فعالیت و فروش خود برای مشتریان فراهم کنید و ببینید سوالات متداولی که مشتریان از فروشگاه های دیگر دارند، چگونه است و سعی کنید به تمامی این سوالات پاسخ دهید.
  • با فعالیت در شبکه های اجتماعی، زمانی که مشتریان فروشگاه اینترنتی شما را پیدا کنند، می توانند در صورت تمایل به شبکه های اجتماعی که شما در آن فعال هستید هم سری بزنند. کسانی هم که در شبکه های اجتماعی بسیار فعال هستند و همیشه همه چیز را از این طریق پیدا می کنند، با دیدن کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی به فروشگاه اینترنتی شما هم سر خواهند زد و خرید می کنند.

بنابراین نتیجه می گیریم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ، استفاده از کانال های مختلف فروش می تواند کار شما را گسترش و اعتبار شما را افزایش دهد.

چه امکاناتی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی لازم است؟

یک فروشگاه برای این که بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و نیاز های مختلف فروشگاه را پاسخ گو باشد، نیازمند امکانات ویژه ای است. این امکانات باید به شکل زیر باشند:

  • امکان پیش خرید صنایع دستی ناموجود: برخی از فروشگاه های اینترنتی این امکان را برای مشتریان خود فراهم می کنند تا بتوانند محصولات مورد نظر خود را حتی در صورت عدم وجود موجودی خریداری کنند.
  • امکان واریز هزینه ی برخی از صنایع به منظور پیش خرید آن ها
  • امکان محاسبه ی قیمت تعدادی صنایع دستی در خرید های عمده
  • امکان ارائه ی تخفیف به مشتریان با توجه به مجموع هزینه ی سفارشات
  • ماژول نظر سنجی
  • ثبت تراکنش به صورت خودکار به محض پرداخت از طریق درگاه های بانکی
  • امکان شخصی سازی فاکتور ها در سه نسخه
  • امکان ارائه ی انواع تخفیف ها به مشتریان براساس نحوه ی ارسال، مبلغ آن و یا یک مشتری خاص
  • فراهم آوردن امکان مرجوعی برای برخی از صنایع دستی
  • امکان تغییر درصدی قیمت صنایع دستی به صورت تکی و یا دسته ای: این امکان در رابطه با صنایع دستی خیلی کاربرد دارد. زیرا هزینه های خرید مواد مورد استفاده در صنایع دستی متغیر است. به همین دلیل قیمت صنایع دستی هم به طور پیوسته تغییر می کند.
  • امکان ایجاد تغییرات مختلف در صنایع دستی با استفاده از فایل اکسل
  • امکان نمایش موجودی برای صنایع دستی: با این امکان از موجود بودن یک محصول مطلع می شوید.
  • امکان تعریف روش ارسال برای مشتریان: روش های ارسالی از جمله پست سفارشی و پیشتاز، تیپاکس، پارسل، چاپار و غیره وجود دارد که شما می توانید با توجه به نوع محصول یکی از آنها را انتخاب کنید.
  • امکان تعریف روش هایی که برای یک محصول غیر قابل استفاده نیست. صنایع دستی کالاهای بسیار ظریف و حساسی هستند. به همین دلیل هر روشی برای ارسال آنها مناسب نیست.
  • امکان ثبت سند مالی بین طرف حساب ها
  • امکان مشاهده ی سود و زیان: مسلما زمانی فروشگاه شما گسترش یابد، نیازمند داشتن اطلاعات از قبیل سود و زیان خود هستید. با این امکان می توانید میزان کل فروش خود و یا هزینه های صرف شده را بررسی کنید.
  • امکان رهگیری وضعیت سفارشات: مشتریان با این امکان می توانند متوجه شوند که یک فاکتور در چه وضعیتی قرار دارد.
  • امکان ثبت فاکتور به صورت دستی برای فروش حضور صنایع دستی
  • ایجاد صفحاتی برای ارائه ی صنایعی دستی که دارای تخفیف هستند.
  • امکان ثبت فیش پرداخت

امکانات پیشرفته ی دیگر

  • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید هر یک از صنایع دستی
  • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید هر مشتری
  • امکان دریافت سود حاصل از فاکتور ها
  • امکان معین کردن سقف اعتبار برای طرف حساب های تعریف شده در سیستم فروشگاهی
  • امکان مشاهده ی جستجو هایی که درفروشگاه انجام شده است: این گزارشات به فروشگاه کمک می کند تا از صنایع دستی که بیش از همه طرفدار دارد و اغلب موجودی آن صفر می شود، با خبر شوند و به موقع بتوانند آن را تهیه کنند.
  • امکان مشاهده ی لیستی از صنایعی دستی که در فروشگاه ناموجود است و فراهم کردن آن ها
  • آنالیز کالا های حذف شده از سفارشات مشتریان و امکان ارسال پیامک به مشتریان بعد از تامین شدن کالا ها
  • امکان تعریف تعداد روز برای تهیه ی صنایع دستی ناموجود
  • ارائه ی گزارش منطقه ای از تعداد سفارشات، سود حاصل از آن ها، جمع تخفیفات
  • امکان ایجاد پیامک و ارسال آن به مشتریان خاص

آشنایی با سوغات و صنایع دستی کردستان

۱ بازديد

آشنایی با سوغات و صنایع دستی کردستان

صنایع دستی استان کردستان
عکس از گوگل

به هر منطقه‌ای از ایران که سفر می‌کنیم صنایع دستی متفاوت و مختص به آن شهر را با تاریخچه‌ای طولانی می‌بینیم. این روزها صنایع دستی جزئی از میراث فرهنگی است. کردستان یکی از استان‌های غربی ایران است که افراد مختلفی در روستاها و شهرهایش به ساخت صنایع دستی مشغول‌اند. لباس کردی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کردستان است.

سبک زندگی و فرهنگ بومی ساکنین این منطقه در ساخت صنایع دستی این استان بی‌تاثیر نیست. معمولا برای تولید این هنر‌های دستی از عناصر طبیعی و دامی مثل چوب درخت‌ها و یا پشم گوسفندان استفاده می‌شود. کردها مثل اقوام دیگر ایران با تولید صنایع دستی هم امرار معاش کرده و هم لوازم مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.سوغاتی استان کردستانعکس از گوگل

کلاش بافی

اگر به کردستان بروید یک وسیله دست‌ساز با نامی جالب می‌بینید. کلاش بر خلاف اسمش گیوه‌ای محلی و پای‌افزاری کردی است که از الیاف طبیعی بافته می‌شود و مهم‌ترین صنایع دستی کردستان به حساب می‌آید. جالب است بدانید که کلاش‌های کردستان نه تنها در ایران بلکه در جهان هم شناخته‌شده است و قدمتی ۸۰۰ ساله دارد. 

تولید کلاش در این استان رونق خوبی دارد و مردان و زنان زیادی در شهرهایی مثل سرو‌آباد، مریوان و اورامان به این کار مشغول‌اند. تولید رویه کلاش که بافتی ظریف دارد به عهده زن ها و زیره آن را مردها به عهده دارند و رنگ‌هایی که در این گیوه به کار می‌رود سفید، آبی و قرمز است.

کلاش‌های کردستان در مریوان و منطقه‌هایی مثل کانی‌دینار و جوجه‌سازی ساخته می‌شود. بیشترین سهم صادرات این صنایع دستی به کردستان عراق است. با اجاره آپارتمان در مریوان می‌توانید به بازارهای سنتی این شهر بروید و سوغاتی‌های مورد نظرتان را بخرید.

سوغاتی استان کردستان
عکس از گوگل

شال بافی

اگر به تاریخچه صنایع دستی کردستان نگاه کنید می‌بینید، شال‌بافی از گذشته‌های دور تا  به حال در کردستان رواج داشته و برخلاف نامش جالب است بدانید که این شال نوعی پوشش مردانه است.

مواد اولیه این دست‌بافت ظریف و زیبا از پشم نوعی بز‌، به نام مرغز، که پشم لطیفی دارد تهیه می‌شود و تولید آن را زنان و مردان شهرستان‌های بانه، سقز، مریوان و روستاهایی مثل کماله، اورامان تخت، آرمرده و ترجان برعهده دارند. این شال با توجه به الیافش خاصیت جالبی دارد، مثلا در تابستان خنک و در زمستان گرم است و حشرات گزنده از آن دوری می‌کنند.

شال بافی
عکس از گوگل

موج بافی

موج نوعی پارچه است که با استفاده از پشم گوسفندان بافته می‌شود و از آن برای تولید روانداز کرسی، سجاده و پتو استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با سفر به کردستان عشایری را ببینید که سال‌ها است در رشته موج بافی فعالیت می‌کنند.

در گذشته موج در لیست جهیزیه‌ دختران کرد و عشایر بوده است. نقوش موج را با طرح‌هایی مثل ترنج‌دار گنبدی، برگ بیدی، چشم بلبلی، سیاه‌وسفید، چهارخانه، گل‌گله، درخت و ماهی، پروانه و محراب می‌بافند.

هنوز هم اگر به بازارهای سنتی کردستان بروید چند استاد هنرمند موج‌باف را خواهید دید که با عشق و علاقه این هنر را زنده نگه داشته‌اند. 

صنایع دستی سقز
عکس از گوگل

گلیم بافی

گلیم‌بافی، یکی از صنایع دستی زیبای کردستان و از اولین ‌هنرهای فلات ایران است که شهرت جهانی دارد. اگر به گذشته سفر کنید می‌بینید که کرد‌زبان‌ها از گلیم برای کف‌پوش و تزئین خانه‌ و یا یک زیرانداز گرم و قابل حمل استفاده می‌کردند. هنرمندان این حوزه برای تار گلیم از نخ پنبه‌ای و برای پود آن از نخ پشمی دولای تابیده و الوان استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین نوع بافت گلیم دستباف سنتی در کردستان بافت چاکدار است که ساختاری منحنی و ظریف دارد و با دیدنش محو زیبایی آن می‌شوید. این گلیم‌ها از نقش‌هایی مثل گل وکیلی، گل فرنگ، گل چایی، دست و دلبر، نقشه قفقاز، گل چینی، محرمات، نقشه موسایی، گل میرزا علی و قاب قرآن بافته می‌شوند.

شما می‌توانید گلیم کردستان را از شهرهایی مثل سنندج، بیجار، سقز و روستاهای اطراف مریوان خریداری کنید. کیف گلیمی

صنایع دستی سنندج
عکس از گوگل

قالی کردستان

قالی یکی از مهم‌ترین و زیباترین صنایع دستی کردستان است. مشهورترین قالی‌های این منطقه متعلق به سنندج، بوکان و بیجار است که در طرح‌های گوناگونی شکسته نظیر انواع هراتی، گل وکیلی، گل میرزاعلی، گل مینا و شاخ گوزن، میناخانی و… بافته می‌شوند.

برای تهیه صنایع دستی کردستان می‌توانید به بازار قدیم سنندج بروید و از میان قالی‌های رنگارنگ این بازار خریدی داشته باشید.

نمدمالی

نمدمالی از صنایع دستی قدیمی کردستان با سابقه‌ای ۳۰۰۰ ساله است و معمولا برای تهیه زیراندازهای مختلف به‌کار می‌رود. برای تولید نمد عملی به‌عنوان بافتن انجام نمی‌شود بلکه با ایجاد فشار، رطوبت و حرارت الیاف‌ها در هم می‌روند. مواد اولیه آن پشم حلاجی شده گوسفند، رنگ‌های طبیعی، آب و صابون است.

الیاف فشرده این نمدها ضد‌آب و عایق دما است و تولید آن به حدود یک روز زمان نیاز دارد. گرمای حاصل از تماس بدن با نمد سبب گردش خون بهتر در آن ناحیه می‌شود. اگر از درد کمر و دردهای رماتیسمی رنج می‌برید می‌توانید از نمد برای تسکین گرفتگی عضلات نیز استفاده کنید.

صنایع دستی سنندج
عکس از گوگل

جاجیم بافی

جاجیم بافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی کردستان است. اگر به شهرهای این استان سفر کنید می‌توانید وسایلی مثل زیرانداز و رویه کرسی را ببینید که در تولید آن‌ها از بافت جاجیم استفاده شده است. جاجیم پارچه‌ای ضخیم و بدون پرز است که به گلیم شباهت دارد و به صورت راه‌‌راه با نخ‌های پشمی، پنبه‌ای، ابریشمی، کرک، رنگ‌های گیاهی و طرح‌های ساده هندسی بافته می‌شود.

در حال حاضر از جاجیم برای تهیه پتو، رختخواب، زیرانداز دو رو، پشتی، سجاده نماز، رومبلی و تولید کیف و کفش استفاده می‌شود و معمولا این محصول‌ها هنر دست زن‌های عشایر کردستانی است.

صنایع دستی سنندج
عکس از گوگل

نازک کاری چوب

قدمت نازک‌کاری چوب در استان کردستان به یک قرن‌و‌نیم قبل برمی‌گردد. هنرمندان این رشته قطعه‌های چوب درختانی مثل گردو  و سنجد را صیقل می‌دهند و با روکش کردن آن طرح و نقش زیبایشان را به نمایش در‌می‌آورند. به احتمال زیاد شما محصول‌های نازک کاری کردستان را بارها دیده‌اید.

امروزه با استفاده از این هنر ظریف محصولاتی مثل تخته‌نرد، میز شطرنج، جعبه جواهر، قوطی سیگار،‌ عصا، رحل و قاب عکس را می‌سازند که طرفداران زیادی دارد. کردستان و به‌ خصوص شهر سنندج از مهم‌ترین مرکز‌های تولید محصولات نازک‌کاری چوب به حساب می‌آیند.

صنایع دستی
عکس از گوگل

گیوه چاروق

همان‌ طور که می‌دانید گیوه پا افزاری محلی است اما اینکه چرا گیوه بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم طرفداران خود را دارد باید بگوییم چون این محصول سبک، مقاوم، خنک، راحت و ارزان است و روستاییان و عشایر خودشان می‌توانند آن را تولید کنند. گیوه چاروق یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کردستان است و رویه‌ای از نخ پرگ و ریسمان‌های پنبه‌ای دارد و انتهای آن را با لته‌های به هم فشرده و یا چرم در هم می‌کشند. گیوه چاروق برای فصل‌های بهار تا پاییز بهترین انتخاب برای مردم سخت‌کوشی است که برای کشاورزی و دامداری باید از راه های صعب‌العبور بگذرند.

صنایع دستی شهر ساری

۲ بازديد

ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور به‌شمار می‌رود. همراه با شمیران گشت باشید تا صنایع دستی شهرستان ساری را برای شما معرفی نماید .

 

یکی از بنام ترین صنایع دستی شهر ساری و استان مازندارن، نساجی است. شاید نام نساجی مازندران به گوشتان خورده باشد، شهرت این برند نشانی از قدمت نساجی در این منطقه است. در اکثر روستاها و برخی از شهرهای مازندران بافت پارچه همچنان به شیوه ی سنتی مرسوم است که برخی افراد آن را بصورت دستی و برخی دیگر با دستگاه های بافندگی ساده می بافند. این پارچه ها برای کاربردهای مختلفی بافته می شوند بعنوان مثال برای لباس، لباس محلی، رومیزی، روتختی و … استفاده می شوند.

 

از جمله صنایع دستی استان مازندران می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم‌چه بافی، بافت گلیم‌چه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک سازی اشاره کرد. قالی بافی و گلیم بافی از رشته‌های اصلی و اساسی مازندران نیست ولی در استان بافته می‌شود.

 

کنده کاری چوب ساری

اشیای چوبی به شکل های مختلف یکی از صنایع دستی شهرستان ساری و دیگر شهرهای مازندران است که به وفور به چشم می خورد و این فراوانی به علت در دسترس بودن چوب بعنوان ماده اولیه لازم است. هنرمندان این حرفه از چوب وسایل مورد استفاده مانند قاشق چوبی، صندوق، ظرف، مجسمه و … می سازند. چوب مورد استفاده چوب راش، فوفل،گردو و افراست که به دلیل صاف بودن سطحشان برای این کار استفاده می شوند. همچنین هنر دیگر مربوط به کنده کاری بر روی چوب منبت کاری است که با توجه به طرحی مشخص بر روی سطح مورد نظر، نقش برجسته ایجاد می کنند.

لاک تراشی ساری

لاک تراشی هنر مورد توجه روستاییانی است که در نزدیکی جنگل زندگی می کنند آن ها در گذشته بیشتر براساس نیاز کالاهای مورد استفاده ی خود را از چوب می ساختند و اکنون بیشتر جنبه تزئینی به خود گرفته است. در تعریف لاک تراشی باید بگوییم هنری است که از ریشه و چوب درختان مناسب با توجه به ویژگی های منحصر به فرد که برای این کار لازم است کالاهای مورد استفاده ساخته می شوند. چند مورد از اشیایی که توسط این هنر بوجود آمده اند لاک دانه پاش، قند چوله، تنباکو چوله، قاشق و … است.

 

کارهای دستی ساری

 

حصیر بافی

حصیر بافی در برخی از روستاهای استان مازندران به ویژه در غرب استان رایج است. در مازندران از نوعی حصیر به نام «کوب» برای زیرانداز استفاده می‌شود. برای بافت «کوب» از گیاهان خود رو چون «گاله» و «واش» که در باتلاق‌ها و اب بندان‌ها می‌روید بهره می‌جویند. برای تهیه زنبیل و سبد نیز از همین گیاهان استفاده می‌شود. گاه تهیه این مصنوعات با به‌کارگیری چوب و نی یاد و نوع علف به نام‌های «وران» و «سازیر» انجام می‌شود.

 

چنته لفور

چنته نوعی کیف دسته دار است که در روستای «لفور» از توابع سواد کوه تولید می‌شود برای بافت آن از دستگاه «کرک چال» استفاده می‌شود و مراحل تولید آن مانند جاجیم است با این تفاوت که پس از پایان کار، دوردوزی و گاه با مهره‌های تزیینی و خرمهره تزیین می‌شود.

دسته بندی صنایع دستی ایران

۳ بازديد

 

صنایع دستی کشورمان را که بر اساس نظر کارشناسان ، یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان است ـ همراه چین و هند ـ از جهات گوناگون می‌توان طبقه‌بندی کرد ، ولی از آنجا که روش تولید فرآورده‌های دستی یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این « هنر ـ صنعت » است ، طبقه بندی زیر که بر مبنای روش ساخت این گونه محصولات به عمل آمده است ، می‌تواند مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گیرد .

سوغات کرمانشاه / دسته بندی صنایع دستی ایران

1. بافته‌های داری : محصولاتی است که به کمک دارهای افقی یا عمودی مستقر در زمین ، در زمان بافت ، تولید می‌شود . گلیم ساده ، گلیم سوماک ( گلیم یک رو )، زیلو ، پلاس ، گبه و قالی، مشهورترین بافته‌های داری و ضمناً مهمترین زیراندازهای سنتی ایران به شمار می‌روند .

2. دستبافی ( نساجی سنتی ) : فرآورده‌هایی که با کمک دستگاههای بافندگی دو وَردی ، چهار وَردی ، شش وَردی، هشت وَردی و ژاکارد دستی تولید می‌شود . زری، مخمل ، ترمه و « دارایی » شاخص‌ترین دستبافتهای کشورمان محسوبند و جاجیم و پارچه‌های دستباف پنبه‌ای ، پشمی و ابریشمی که درمناطق شهری ، روستایی و عشایری تولید می‌شود ، از دیگر دستبافتهاست .

3. بافتنی : انواع محصولاتی که با کمک میل و قُلاب و مانند آن ، با بهره‌گیری از الیاف طبیعی تولید می‌شود ؛ نظیر جوراب ، کلاه ، دستکش ، شال گردن و غیره که امروزه به طور کلی در مناطق روستایی و گاه عشایری به دست زنان تولید می‌شود .

4. رودوزیهای سنتی : همه محصولاتی که از طریق دوختن نقوش سنتی روی پارچه‌های بی‌نقش ، یا کشیدن قسمتی از نخهای تار و پود پارچه به وجود می‌آید . سوزندوزی بلوچ ، تپه دوزی کرمان ، قلاب دوزی رشت ، گلابتون دوزی بندر لنگه ، سوزن دوزی ممقان ، سوزندوزی و ملیله دوزی اصفهان جزء مشهورترین رودوزیهای ایرانی است . شمار رودوزیهای سنتی ایران را می‌توان متجاوز از 30 نوع دانست که در هر منطقه از کشورمان با بهره‌گیری از ویژگیهای منطقه‌ای از نظر طرح و نقش و بر اساس سنتهای موجود تولید می‌شود .

5. چاپهای سنتی : مراد از « چاپهای سنتی » ، نقش پذیری پارچه ، با مهر ، قلم مو و نظایر آن است . چاپ قلمکار در روزگار ما در اصفهان از رونق بسزایی برخوردار است و بیشتر با قالبهای چوبی بر روی پارچة متقال انجام می‌شود . چاپ کلاقه‌ای در تبریز و اسکو رواج دارد و به طور کلی بر پارچة ابریشمی با مهر و به شیوة خاص صورت می‌پذیرد .

6. نمدمالی : انواع فرآورده‌هایی که با تراکم فشردة توده‌های پشم و کرک در شرایط فنی مناسب از طریق ورزدادن تهیه می‌شود . از این راه ، محصولاتی مانند کلاه نمدی ، پالتو نمدی ( کَپَنک) ، نمد زیرانداز و غیره تهیه می‌شود . نمد مالی به صورت نمد زیر انداز ، در شهرهایی چون استهبان ، رامسر ، سمنان ، بهبهان و غیره رواج دارد ، ضمن آنکه تولید کلاه نمدی که بخشی از لباسهای سنتی مردان لُر ، قشقایی ، بختیاری است ، در شهرهایی چون شهر کرد و شیراز رونق دارد .

7. سفالگری و سرامیک سازی : محصولاتی که با استفاده از گلِ رس و همچنین گِلِ به دست آمده از سنگهای کوارتز و کائولین به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس پخته می‌شود .

محصولات سفال و سرامیک مناطقی چون لالجین همدان ، میبُدیزد ، مندگناباد ، اصفهان ، شهرضا ، نطنز ، تبریز و قم از شهرت بسزایی برخوردار است ، ضمن آنکه طی سالهای اخیر ، محصولات جالب و باارزشی در شهر تهران به دست صنعتگران هنرمند سفالگر ساخته و عرضه شده است .

8. شیشه گری : محصولاتی که از طریق شکل دادن مواد معدنی ذوب شده در کوره ، نظیر سیلیس ، خرده شیشیه و یا ترکیبی از این دو و با استفاده از روش دمیدن با لولة مخصوص و کاربرد ابزار دستی شامل انبر ـ قیچی و قالبهای ویژه و غیره حاصل می‌شود و مراحل تکمیلی و تزیینی دیگری نظیر نقاشی ، تراش ، آبگزنمودن ، مات کردن ، تلفیق با فلز و غیره را نیز در بر می‌گیرد .

مهم ترین مرکز ساخت محصولات شیشة دست ساز ، تهران است که در آن کارگاههای متعددی به تولید محصولات شیشه‌ای با « روش فوتی » ( = دست ساز ) می‌پردازد .

9. تولید فرآورده‌های پوست و چرم : محصولاتی که با استفاده از پوست و چرم دباغی شده به شیوة سنتی تولید می‌شود ، نظیر پوستین ، کلاه پوستی ، چاروق . محصولاتی تکمیلی چرمی ، نظیر تلفیق چرم با محصولات دستباف ، جزء این گروه هستند .

در زمینه تولید فرآورده‌های پوستی ، شهرهایی نظیر مشهد ، شاندیز ، بجنورد ، قوچان و شیروان در استان خراسان و شهر اصفهان مشهور هستند و زیباترین چاروقها در بجنورد ، قوچان ، ماسوله ، زنجان ، مهاباد و سردشت تولید می‌شود . ضمن آنکه شهر تهران هم مهمترین مرکز تولید محصولات تکمیلی چرمی است و هم آنکه کارگاههای متعددی در این شهر به تهیه و ارائه محصولات چرمی شامل نقاشی ، خطاطی و حکاکی روی چرم با استفاده از چرم‌های سبک ـ یعنی چرمهای تهیه شده از پوست گوسفند و بز ـ می‌پردازند . خرید صنایع دستی

10 . محصولات فلزی و آلیاژ : فرآورده‌هایی که به شیوة سنتی ، با استفاده از ابزار دستی و انواع فلزات ( مس ، نقره ، طلا و آهن ) و انواع آلیاژها ( برنج و ورشو ) تولید می‌شود ، نظیر انواع ظروف خانگی ، چاقو ، قندشکن ، قلم تراش ، قفل و غیره .

11.قلمزنی ، مشبک کاری و حکّاکی روی فلزات و آلیاژها : « هنر ـ صنعتی » است که طی آن طرحها و نقوش سنتی با استفاده از قلم ، چکش و سایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز یا آلیاژ شکل می‌گیرد .

12.سنگ تراشی و حکّاکی روی سنگ : شامل مصنوعاتی است که مواد اولیة اصلی آن را انواع سنگها نظیر فیروزه ، سنگ مرمر ، سنگ یشم ، سنگ سیاه ، سنگ سفید ( آلاباستر ) و غیره تشکیل می‌دهد و با ابزار و وسایل مختلف تراشیده یا حکاکی می‌شود ، نظیر انواع ظروف ، پایة چراغ ، هاون ، ظرف میوه ، انواع نگین و آثار تزیینی و غیره . در زمینة سنگ تراشی و حکاکی روی سنگ ، صنعتگران شهر مشهد به سبب آثار متنوع و با ارزشی که از سنگهای گوناگون ، و از آن جمله فیروزه ، تولید و ارائه می‌کنند ، شهرت دارند ؛ ضمن آنکه در شهرهای قم ، کرمان و تهران نیز فرآورده‌های مصرفی و تزیینی جالبی از سنگهای مختلف تولید و عرضه می‌شود .

13.خرّاطی چوب : شیوه‌ای از تولید محصولات چوبی است که طی آن و با ابزار و وسایل مختلف و به طور کلی به وسیلة دستگاه خراطی ، اشیائی نظیر انواع قلیان ، گهواره ، پایة آباژور و ظروف مختلف ساخته و پرداخته می‌شود . این حرفه که قدمت و پیشینه‌ای بسی طولانی دارد ، هم اکنون در شهرهای مختلفی از کشورهای پررونق است .

14. ریزه کاری و نازک کاری چوب : روشی از ساخت فرآورده‌های چوبی است که طی آن با وسایل نجاری مانند ارّه ، رنده ، سوهان ، مغار و غیره قطعه‌های کوچک آماده شده را به صورت روکش بر روی بدنة چوبی می‌چسبانند و تحت فشار قرار می‌دهند . از این طریق ، انواع قاب عکس ، شکلات خوری ، جعبة کارد و چنگال و غیره ، حتی میز و صندی و مبلمان هم تولید و عرضه می‌شود .

در هنر نازک کاری چوب ، صنعتگران هنرمند سنندجی و ریزه کاران چوب ارومیه ، و نازک کاران چوب رشت به خاطر آثار زیبا و با ارزش و متنوعی که تولید و عرضه کرده‌اند ، نزد خاص و عام معروفند .

15 . منبت کاری ، کنده‌کاری و مشبک کاری چوب : شیوه‌ای دیگر از تولید محصولات چوبی است که طی آن طرحها و نقوش سنتی با استفاده از قلم ، چکش ، مُغار و دیگر ابزار نجاری بر روی چوبهای مرغوب و بادوام شکل می‌پذیرد .

در زمینة کنده کاری چوب ، باید از آثار زیبای صنعتگران ورازده علیا و جوربند در بخش چمستان شهرستان نور ، و در خصوص منبت کاری باید از آثار منبت کاران هنرمند آباده‌ای و گلپایگانی نام برد که برخی از تولیداتشان براستی در خور تحسین است ؛ ضمن آنکه طی سالهای اخیر ، آثار منبت زیبایی در تویسرکان ، جوکار ملایر ، اراک ، اصفهان و تهران ( به صورت مبلمان ) ساخته و عرضه شده است .

16. حصیر بافی : این زمینة هنری ، خود شامل زمینه‌های دیگری است ، چون بامبوبافی ، مروار بافی ، ترکه بافی ، سبد بافی و چیغ بافی ( = دیوارة اطراف سیاه چادر عشایر که از نی و یشم تهیه و غالبا ً نقشهای زیبایی هم بر روی آن بافته می شود ) . اما حصیر بافی ، بافت رشته‌های حاصله از الیاف سلولزی ( گیاهی ) با دست و ابزار سادة دستی است که طی آن محصولات گوناگونی چون حصیر زیر انداز ، سفرة حصیری ، انواع سبد ، انواع ظروف و غیره تولید و عرضه می‌شود .

گفتنی است که در هر منطقه‌ای از کشورمان ، با توجه به مواد اولیة در دسترس و سنت تولید ، انواع حصیر و سبد بافته می‌شود . چنانکه در سیستان و بلوچستان ، از برگهای نخل وحشی ( داز ) برای تولید حصیر استفاده می‌کنند ، در دزفول از برگهای درخت نخل به همراه کانوا یا مواد اکریلیک ، برای تولید سبدهای کوچک زیبای حصیری معروف به « کپو » بهره می‌گیرند .

در برخی از روستاهای میناب از برگ نخل برای تولید انواع محصولات حصیری استفاده می‌شود و در استانهای گیلان و مازندران از گیاهانی چون « لیغ » ، « سوف » و « ساریز» برای حصیر بافی استفاده می‌کنند ، در طُرقبه از ترکه‌های گیاهی موسوم به « ارغوان » سبد بافته می‌شود و در رشت از ترکه‌های « بید مرواری » محصولات و ظرفهای گوناگون حصیری می‌بافند که به « مروار بافی » معروف است .

17. خاتم سازی : روشی از تولید فرآورده‌های چوبی که طی آن با استفاده از روکش به دست آمده از به هم چسباندن و برش زدن قطعات کوچک فلزات ، استخوان و انواع چوب در شکلها و طرحهای سنتی معمولاً به صورت هندسی و به کمک ابزار و وسایل مختلف ، فرآورده‌هایی مانند انواع قاب عکس ، جعبه ، شکلات خوری ، میز ، صندلی و حتی مبلمان ساخته می‌شود .

18. معرق کاری : در این هنر ، طرحها و نقشهای سنتی را بر زمینة چوبی یا سرامیک اجرا و سپس داخل خطوط طرحها را خالی و فضای خالی شده را با قطعات آمادة چوب ، سرامیک ، فلز ، صدف و سنگ پر می‌کنند . هنر معرق ، معرق چوب ، کاشی معرق ، معرق سوخت روی چرم را شامل می‌شود . نظر به اهمیت منبت کاری و معرق چوب و نیز خاتم سازی به عنوان هنر منحصر بفرد ایران اسلامی ، این رشته‌ها جداگانه و به تفصیل توضیح داده شده است .

19 . کاشی گری : « هنر ـ صنعت » شکل بخشیدن به گِل ، پخت آن در کوره ، تزیین آن با رنگ ، لعاب و نقش و سرانجام پخت دوباره در کوره که در کشورمان سابقه‌ای بس طولانی دارد .

از کاشی که خود انواع مختلفی نظیر هفت رنگ ، معرق و معقلی دارد ، برای تزیین و زیبایی اماکن مذهبی و دیگر مجموعه‌های فرهنگی و گاه ساختمانهای مسکونی استفاده می‌کنند .

ایرانیها در این هنر ، پیشینه‌ای کهن و درخشان دارند و پیوسته هنرشان در ابعاد جهانی مطرح بوده و هست . کاشیهای معرق مسجد شیخ لطف الله در اصفهان ، کاشیهای هفت رنگ مسجد امام در اصفهان ، کاشیهای مَعقِلی موجود در مسجد گوهرشاد و بقعة شیخ صفی الدین اردبیلی و غیره همه بیانگر ذوق و هنر سرشار ایرانیان در ساخت کاشی و زیبا سازی بناست .

کاشی سازی از جمله هنرهایی است که طیّ دو دهة اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است و کاشی کاران هنرمند ایرانی به ویژه کاشی کاران اصفهانی ، مشهدی و شیرازی برای زینت بخشیدن و احیاء و مرمت اماکن متبرکه در داخل و خارج کشور و دیگر آثار باستانی و فرهنگی تلاش و کوشش بسیار کرده‌اند .

20.ملیله سازی : ساخت اشیاء مختلف نظیر سرویس چایخوری ، تُنگ و همچنین برخی از زینت آلات با استفاده از مفتولهای نقره ، طلا و به طور نادر مس و به کمک ابزار و وسایل سادة فلز کاری نظیر حدیده ، نورد ، انبر ، قیچی و کورة مخصوص .

1. میناکاری : مراد ساخت بدنة فلزی ، لعاب کاری ، پخت ، نقاشی و پخت دوبارة اشیاء در کوره است که همة این مراحل به کمک ابزار و وسایل ساده و استفاده از طرحهای اصیل و سنتی در مرحلة نقاشی انجام می‌شود و به نام « مینای نقاشی » هم معروف است .

2. ساخت اشیاء مستظرفه و هنری : منظور ساخت اشیاء و وسایل ظریفی است که در آنها عامل هنر به مراتب بیش از فنون تولیدی دیگر دخالت داشته و عامل کاملاً تعیین کننده‌ای بوده است . این گروه شامل نگار گری ، نقاشی روی صدف ، لاکی ( = نقاشی روغنی ) ، تذهیب و تشعیر می‌شود .

3. ساخت زیور آلات : مراد ساخت و تولید جواهرات محلی و همچنین زینت آلات با استفاده از طلا ، نقره و انواع آلیاژهاست .

4. ساخت دیگر فرآورده‌های سنتی : نظیر فیروز نشانی ( فیروزه کوبی ) ، طلا کوبی روی فولاد ، انواع عروسکهای محلی ( عروسک با لباسهای سنتی مناطق مختلف کشور ) ، تخت کشی گیوه ( آجیده و لته‌ای ) و غیره که با ابزار وسایل دستی و با استفاده از طرحهای سنتی ساخته و پرداخت می‌شود .

سوغات و صنایع دستی ایلام

۳ بازديد
صنایع ‌دستی هر شهری درواقع اثرانگشت مردم آنجاست و سوغات و صنایع دستی ایلام هم از این قضیه مستثنا نیست. به نظر من یکی از قشنگ‌ترین بخش‌های سفر به هر شهری، خرید یک یادگاری، حتی کوچک، از صنایع دستی آن شهر است. ایلام یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران در غرب کشور است. شهری که آب و هوایی نیمه گرم و کوهستانی دارد و رنگ و بوی زندگی سنتی هنوز در آن جاری است. بهترین زمان سفر به ایلام بهار و پاییز است. در این ۲ فصل ایلام زیبای ما در دلبرانه‌ترین حالت خود قرار دارد و سفر به آن به یکی از منحصربه‌فردترین سفرهای شما تبدیل می‌شود.
سوغات و خرید صنایع دستی ایلام یکی از قدیمی‌ترین راه‌های امرار و معاش اهالی این خطه بوده است و به همین خاطر جای تعجب نیست که مردم این منطقه، دستانی هنرمند در ساخت ظریف‌ترین و خاص‌ترین صنایع دستی داشته باشند.

گلیم نقش برجسته

معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، گلیم نقش برجسته است.
گلیم نقش برجسته گل سرسبد سوغات و صنایع دستی ایلام است. – عکاس: باشگاه خبرنگاران جوان

گلیم نقش برجسته ایلام نه‌تنها شناخته‌شده‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام است، بلکه به خاطر شهرت جهانی و اصالتی هم که دارد، به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. گلیم نقش برجسته ایلام درواقع ترکیبی از گره قالی و گلیم ساده است و به همین خاطر وزن زیادی ندارد. طرح و نقش‌های گلیم نقش برجسته ایلامی چشم هر بیننده‌ای را محو زیبایی‌هایش می‌کند. وقتی به این گلیم نقش برجسته نگاه می‌کنید ناخودآگاه در ذهنتان نوای ترانه‌های محلی ایلامی پخش می‌شود. ترانه‌هایی که بانوان محلی ایلامی موقع بافت این گلیم زیر لب زمزمه می‌کنند. نقش‌های این گلیم همان‌طور که از نامش پیداست، برجسته است و همین موضوع یکی از دلایل تفاوت گلیم نقش برجسته ایلام با سایر گلیم‌هاست. در حال حاضر شغل تعداد زیادی از بانوان هنرمند ایلامی، بافت این گلیم زیباست و به گفته خبرگزاری ایرنا، سالانه ۳ هزار مترمربع گلیم نقش برجسته ایلامی بافته می‌شود.

احرامی بافی

احرامی‌بافی در ایلام و خوزستان رونق زیادی دارد.
یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، احرامی بافی است. – عکاس: خبرگزاری ایسنا

احرافی بافی یکی از زیرمجموعه‌های هنر پارچه‌بافی در ایران است. احرامی بافی درواقع هنر بافت پارچه‌هایی است که بیشتر جنبه تزئینی دارند. احرامی بافی یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام به‌خصوص میان روستاییان و عشایر است. البته احرامی بافی در استان همسایه ایلام یعنی خوزستان هم شهرت زیادی دارد. بیشتر پارچه‌های احرامی به رنگ سیاه و سفید هستند، ولی بعضی وقتی‌ها این پارچه‌ها در رنگ‌های سبز و قرمز هم بافته می‌شوند.

احرامی بافی در ایران قدمتی طولانی دارد و از پارچه‌های احرامی بیشتر به‌عنوان رومیزی، تزئین دیوار، زیرانداز، سجاده و رومبلی استفاده می‌شود.

گیوه‌بافی

گیوه‌بافی یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام
گیوه یک انتخاب مناسب برای کسانی است که عاشق پیاده‌روی هستند. – عکاس: خبرگزاری ایرنا

بافت گیوه‌های محلی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران است. پس جای تعجب نیست که یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام گیوه‌بافی باشد، به‌خصوص اینکه عشایر مهربان و زحمت‌کش درصد زیادی از جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه چند سالی می‌شود که دوباره گیوه‌ها محبوب شده‌اند و خیلی از طرفداران مد و فشن برای اینکه پوشش خاص‌تری داشته باشند، از گیوه‌های محلی به‌جای کفش‌های رایج استفاده می‌کنند. گیوه یک انتخاب مناسب برای کسانی است که عاشق پیاده‌روی هستند و حال و هوایشان با پیاده‌روی‌های طولانی عوض می‌شود. اگر شما هم از این دسته افراد هستید پیشنهاد می‌کنم در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام، خرید گیوه‌های محلی را در صدر فهرست قرار دهید.

نمدمالی

نمدمالی هنری قدیمی در خطه ایلام است.
نمدمالی یک اثر هنری است که چیره‌دستان ایلامی آن را از پشم گوسفند درست می‌کنندعکاس: شبکه العالم

نمدمالی هم مثل گیوه‌بافی یکی از صنایع دستی رایج در بیشتر شهرهای ایران است. نمدمالی یک اثر هنری است که چیره‌دستان ایلامی آن را از پشم گوسفند درست می‌کنند و خروجی آن محصولی زیبا و خاص است. خاصیت اصلی محصولات نمدی که از آن‌ها هم به‌عنوان پوشاک و هم زیرانداز استفاده می‌شود، گرم بودن آن است. البته هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه‌ای که دارد از این محصولات نمدی در قسمت خاصی از منزلش مثل رومیزی و … هم استفاده کند.

جاجیم‌بافی

چیغ‌بافی

چیغ‌بافی از جمله سوغات و صنایع دستی ایلام است که بیشتر بین عشایر رایج است.
چیغ مثل یک عایق برای محل زندگی عشایر عمل می‌کند. – عکاس: خبرگزاری مهر

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم عشایر درصد زیادی از جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام هنر دست این مردم نازنین به‌وفور دیده می‌شود. چیغ‌بافی یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام و مناطق عشایر نشین است که در کمتر جایی می‌توان نظیرش را پیدا کرد. چیغ درواقع همان چادر داخلی عشایر با آن رنگ و لعاب بی‌نظیرش است که با نخ و نی درست می‌شود. چیغ‌ها به خاطر مواد اولیه‌ای که برای ساختشان استفاده می‌شود، مثل یک عایق برای محل زندگی عشایر عمل می‌کنند و اجازه ورود گردوخاک، گرما و سرما را به داخل چادر نمی‌دهند.

حصیربافی

حصیر بافی یکی از سوغاتی‌های مشترک اکثر شهرهای ایران است.
قصه بافت حصیر هر منطقه خاص خودش است. – عکاس: خبرگزاری میزان

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام حصیربافی است. با اینکه حصیربافی یکی از صنایع دستی مشترک در بین اکثر شهرهاست ولی قصه بافت حصیر هر منطقه خاص خودش است. همین موضوع است که حصیربافی شهرهای مختلف را از یکدیگر متفاوت می‌کند. محصولات حصیری در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و در اکثر خانه‌ها حداقل ۱ یا ۲ محصول حصیری پیدا می‌شود. این محصولات حصیری انتخاب مناسبی برای تزئین سفره‌های شب یلدا و هفت‌سین است. پس در سفر به غرب ایران و خرید سوغات و صنایع دستی ایلام، خرید محصولات حصیری را به یاد داشته باشید.

برای اجاره اقامتگاه‌ های استان ایلام از سایت اتاقک کمک بگیرید.

بافت سیاه‌چادر

بافت سیاه چادر هم مثل بیشتر سوغات و صنایع دستی ایلام بیشتر مخصوص مناطق عشایرنشین است.
اگر به دنبال یک پس‌زمینه خاص و سنتی برای عکس‌هایتان هستید، سیاه چادر انتخاب مناسبی است.

زندگی عشایر همیشه برای من جذاب بوده است. آن‌ها همه وسایل موردنیازشان را خودشان درست می‌کنند و همین موضوع در کنار خلق‌وخو و شیوه زندگی آن‌ها باعث شده است که تماشا یا خواندن روایت زندگی‌شان به دل بنشیند. یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام که بازهم عشایر آن را تولید می‌کنند، سیاه‌چادر یا به‌اصطلاح محلی «دوآر» است. سیاه‌چادر از موی بز یا پشم بز درست می‌شود و خاصیت عجیبی دارد. این خاصیت عجیب هم چیزی جز قابلیت انبساط و انقباض پشم بز نیست. استفاده از پشم بز در بافت سیاه‌چادر و این قابلیت منافذ، باعث می‌شود که در فصل گرم سال منفذها باز شوند و هوای داخل چادر را خنک کنند. در مقابل در فصل زمستان منافذ بسته می‌شوند و با جلوگیری از ورودی باران و سرما، به گرم شدن هوای داخل چادر کمک می‌کنند.

شاید فکر کنید که چرا باید سیاه‌چادر را به‌عنوان یک یادگاری بخرید؟ در جواب باید بهتان بگویم این سیاه‌چادرها به خاطر رنگ و بافتی که دارند، یک انتخاب مناسب برای عکاسان هستند، چون آن‌ها می‌توانند با این سیاه‌چادرها پس‌زمینه‌ای خاص و سنتی برای عکاسی‌هایشان درست کنند.

معرق روی چوب

معرق روی چوب یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام است.
هنر معرق روی چوب در چند سال اخیر در ایلام رواج پیدا کرده است.

در این بخش می‌خواهم به یکی از سوغات و صنایع دستی ایلام اشاره کنم که از تولد آن زمان زیادی نمی‌گذرد. معرق روی چوب یکی از سوغات و صنایع دستی ایلام است که در سال‌های اخیر رونق و محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. معرق روی چوب یکی از آن هنرهایی است که با قرار دادن تکه‌های چوب رنگی و فلز، صدف یا آج روی وسایل چوبی خلق می‌شود. این محصولات انتخابی مناسب برای کسانی هستند که دلشان می‌خواهد در دکوراسیون خانه از وسیله‌ای خاص و سنتی استفاده کنند.

سفال‌گری

سفال‌گری یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام است که محبوبیت زیادی دارد.
هنر سفال گردی در بیشتر شهرهای ایران از جمله ایلام قدمتی طولانی دارد.

فکر می‌کنم کمتر کسی در ایران پیدا شود که از محصولات سفالی خوشش نیاید. این محصولات با آن بوی خاصی که دارند و قصه تولدشان که با هزاران نوازش سازنده‌اش همراه است، دل همه را به دست می‌آورند. هنر سفال گردی در بیشتر شهرهای ایران قدمتی طولانی دارد و ایلام هم یکی از همین شهرهاست. پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم از عشاق محصولات سفالی هستید، حتماً موقع خرید سوغات و صنایع دستی ایلام حواستان به محصولات سفالی باشد.

ساخت سه‌تار

در سال‌های اخیر ساخت سه تار در ایلام رونق بیشتری پیدا کرده است.
مردم ایلام، مردمی هنرمند و چیره‌دست در ساخت ادوات موسیقی به‌خصوص سه‌تار هستند.

ایلام یکی از شهرهای کردنشین ایران است. همین جمله به ما می‌گوید که موسیقی در این خطه از کشور نقش مهمی در زندگی مردم دارد و از گوشه و کنار آن نوای سازی به گوش می‌رسد. با این تفاسیر جای تعجب نیست که مردم ایلام، مردمی هنرمند و چیره‌دست در ساخت ادوات موسیقی به‌خصوص سه‌تار باشند. خوشبختانه ساخت سه‌تار در ایلام پررونق است و قیمت مناسبی هم دارد. پس اگر قصد دارید نواختن سه‌تار را شروع کنید یا دلتان می‌خواهد از آن به‌عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنید، در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام خرید سه‌تار را فراموش نکنید.

برنج عنبربو

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه ایلام برنج عنبر بو است.
از ویژگی‌های برنج عنبر بو قیمت کمتر آن نسب به سایر برنج‌ها و کوتاه بودن دانه‌های آن است.

خب دیگر نوبتی هم باشد، نوبت معرفی سوغات خوراکی ایلام است. یکی از معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، برنج عنبر بو است. خاستگاه اصلی برنج عنبربو خوزستان و ایلام است و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم حتماً در سفر به ایلام، چند کیلویی از این برنج را بخرید. از ویژگی‌های برنج عنبر بو قیمت کمتر آن نسب به سایر برنج‌ها و کوتاه بودن دانه‌های آن است. برای پخت این برنج باید از آب کمتری در مقایسه با انواع دیگر برنج استفاده کنید و یادتان باشد به خاطر عطر و بوی فوق‌العاده‌ای که دارد، شکمتان را برای نوش جان کردن مقدار زیادی از آن آماده کنید.

بژی برساق

در خرید سوغات و صنایع دستی ایلام، شیرینی بژی برساق را فراموش نکنید.
یکی از خوشمزه‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، شیرینی بژی برساق است.

شیرینی‌ها یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های هر شهری هستند. اصلاً آدم در سفر دلش می‌خواهد خوراکی‌های شیرین بخورد و آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی با خودش بیاورد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، یک خبر خوب برایتان دارم. در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام یک شیرینی خوشمزه به نام بژی برساق به شما چشمک می‌زند. مواد اصلی در پخت این شیرینی آرد، تخم‌مرغ، شکر، زیره، زردچوبه، رازیانه و روغن محلی است. این مواد خوش عطر و بو بعد از اینکه باهم مخلوط شدند، در روغن سرخ و آماده سرو می‌شوند. راز اصلی خوشمزگی و محبوبیت این شیرینی معنی آن است. بژی ساق در اصلاح محلی به معنی «زندگی کن» است. درواقع این شیرینی مثل یک آدم رنج‌کشیده و صبور است که می‌خواهد به ما بگوید در لحظه زندگی کنید و از آن لذت ببرید. به همین خاطر اگر طرفدار خوراکی‌های شیرین هم نیستید، حداقل در سفر به ایلام یک‌بار این شیرینی خوشمزه را با یک لیوان چای نوش جان کنید.

نان فطیر

از بین سوغات خوراکی ایلام، نان فطیر انتخاب جذابی است.
مزه نان فطیر ایلام را هرگز فراموش نمی‌کنید.

نان فطیر یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام است. این نان خوشمزه از ترکیب آب، نمک و آرد درست می‌شود و میان وعده‌ای خوشمزه و سالم است. در سفر به ایلام می‌توانید این نان خوشمزه را که روی ساج پخته می‌شود امتحان کنید و چندتایی را هم به‌عنوان سوغات با خودتان به خانه بیاورید.

حلوای بگل

حلوای بگل ایلام یکی از مقوی‌تری حلواهای ایران است.
اگر در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام به دنبال یک سوغاتی خاص هستید، پیشنهاد من حلوای بگل است.

حلوای بگل را می‌توان یکی از خاص‌ترین سوغات خوراکی ایلام دانست. چرا گفتم خاص؟ چون در فهرست مواد اولیه این حلوا نام کشک حسابی جلب‌توجه می‌کند. برای تهیه حلوای بگل از کشک سابیده شده یا در اصطلاح محلی «بگل»، خرما، کنجد و روغن حیوانی استفاده می‌شود. این حلوا یک حلوای سالم و مقوی است که کالری بالایی دارد و جان می‌دهد برای اینکه آن را با یک لیوان چای در روزهای سرد سال نوش جان کرد.

روغن حیوانی

روغن محلی ایلام همان ماده‌ای است که نامش در اکثر غذاها و شیرینی‌های ایلامی دیده می‌شود.
اگر از طعم روغن محلی خوشتان می‌آید، حتما در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام نام آن را پررنگ بنویسید.

اگر بخش‌های قبل را با دقت خوانده باشید متوجه شده‌اید که در پخت بیشتر خوراکی‌های ایلام از روغن حیوانی محلی که به آن «دان» می‌گویند، استفاده می‌شود. همین موضوع به ما می‌دهد که روغن حیوانی ایلامی یکی از سوغاتی‌های خوشمزه این منطقه است. اگر طرفدار مزه روغن حیوانی هستید، توصیه می‌کنم حتماً در سفر به ایلام این سوغاتی خوشمزه را بخرید و با آن غذاهایی با عطروطعم خاص درست کنید.

ترخینه

با ترخینه ایلامی می‌توانید آش‌های خوشمزه‌ای درست کنید.
یکی از محبوب‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، ترخینه است.

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی معروف ایلام ترخینه است. ترخینه جامد را می‌توانید در بیشتر شهرها و روستاهای ایلام پیدا کنید و با آن آش‌های خوشمزه‌ای درست کنید. سبزی‌های محلی، دوغ، گندم و پیاز مواد اصلی برای تهیه ترخینه جامد هستند.

Republic of Azerbaijan's handicrafts

۵ بازديد

 

Yes, this time we are going to the neighboring and beautiful country of Azerbaijan. The Republic of Azerbaijan is one of Iran's neighboring countries, which is of interest to many tourists, especially Iranian tourists. Common customs and culture between Iran and Azerbaijan have made Iranians in this country not face a new and foreign culture. These cultural commonalities can be seen in the souvenirs and handicrafts of Iran and Azerbaijan. Stay with us at Diba Art to   introduce you to the souvenirs of the Republic of Azerbaijan .

If you are planning a trip to Azerbaijan, the land of fire, it is better to familiarize yourself with some of the souvenirs and handicrafts of this country before your trip; Beautiful gifts with which you will make your friends and relatives happy and take home souvenirs that will bring back the memories of your trip to Azerbaijan.

Carpet
Just like Iran, Azerbaijan is also famous for the beautiful art of carpet weaving. Each region of this country has a special pattern and map for carpet weaving. These weaving patterns and techniques have been passed down from the past to the people of Azerbaijan today. In order to get to know the types of carpets of Azerbaijan and to see its diversity closely, we suggest that you visit the Baku Carpet Museum during your trip to Azerbaijan. If you want to buy authentic Azerbaijani carpets, visit Icheri Shahr. In this area, you can see carpets that are either spread on the streets and paths or are hanging from somewhere. You might think that carpet sellers don't care much about their expensive products because they trample them and let children play on them. There is a simple reason for this. The older the rug looks, the more valuable it is. Of course, you cannot buy old carpets from the streets or take them out of Azerbaijan, but you can take home small samples of carpets as souvenirs. Of course, keep in mind that because the carpet is a genuine art and is woven entirely by hand, it has a very high price.

kilim

Armudo, narrow-waisted glasses,
these beautiful narrow-waisted glasses are considered to be a kind of national cups of Azerbaijan, which are special for tea. Usually, all the tourists of Azerbaijan must buy one of these glasses when traveling to this country. Their price depends on their material and pattern. Crystal types are cheaper, but silver glasses are also produced. Some of these glasses are hand painted with colorful and beautiful designs. These samples are more expensive and of course they are very beautiful souvenirs that will certainly attract everyone's attention.

White cherry jam
In Azerbaijan, tea is usually served with jam; Jam, walnut, berry, strawberry and even pineapple. But the strangest jam you will see in this country is white cherry jam. This jam is one of the most popular products of this country for tourists. If you have bought a set of narrow-waisted glasses, be sure to buy a few jars of cherry jam to hold an Azerbaijani-style tea party. You can easily find this type of jam in all supermarkets and grocery stores. These jams are sold in factory packaging and inside strong cans, so you won't have any problems with transporting and taking them home.

Tablecloth with Bete Jaghe design,
Bete Jaghe is one of the national designs of Azerbaijan, which is widely used in the design of various products in this country. At first glance, this design looks like a drop of water, but it is actually a flame, which refers to the name of Azerbaijan, which means the land of fire. They use this design to decorate women's clothes, blankets, capes and table cloths. Tablecloths produced with this design usually have a thick fabric and are decorated and embroidered with golden color. In addition to beauty, these tablecloths are washable and very practical; A beautiful gift that will surprise your friends and acquaintances. Of course, the origin of this Iranian design has been compared to the sacred fire, pine, palm, almond, pear, and also to a leather bag, but in Iran, it is considered to be a symbol of cedar and bush.

Copper dishes of Azerbaijan

In Azerbaijan, especially in the old city of Baku, there are many shops selling antique products from which you can buy all kinds of copper dishes. These dishes include trays, plates, bowls and cups, some of which are decorated with the beautiful art of calligraphy. You can even find all kinds of samovar among these dishes. They still use samovar to prepare tea in many teahouses in Azerbaijan.

Shawls and bags with traditional designs
of Azerbaijan have been economically and commercially prosperous since past times due to being located on the Silk Road. Azerbaijan silk shawls with attractive colors and spectacular designs are very beautiful souvenirs. Bags decorated with symbols and traditional designs of Azerbaijan are another interesting gift that you can take from your trip to Azerbaijan for your friends and relatives. To decorate shawls and
traditional bags, they also use the Bete Jaqeh design.

iran handicrafts

Clay dishes.
All kinds of clay and ceramic dishes and objects are souvenirs and handicrafts that you can find in many cities and countries of the world. What makes these products different are the designs and patterns that adorn these beautiful dishes. You can buy all kinds of clay bowls, plates and pomegranates with beautiful and colorful patterns from souvenir shops. Pomegranate is one of the symbols of Azerbaijan, and if you are interested in this delicious and beautiful fruit, you can participate in the Azerbaijan Pomegranate Festival on November 2 and buy all kinds of products made with pomegranate of the highest quality.

Handicrafts of the Republic of Azerbaijan

Painting with crude oil Oil
is the most important source of income for Azerbaijan, and the country has access to huge reserves of crude oil. This issue has caused many artists of this country to be creative and experiment with crude oil painting instead of oil painting. Painting with crude oil is not common in the world of art and painting, so these paintings can be unique souvenirs for art lovers.

Magnets
are one of the souvenirs that are very cheap and can be purchased in all cities and countries of the world according to the attractions and sights of that city. In Azerbaijan, there are all kinds of glass magnets with high-quality images of Azerbaijan's sights, which are a memorable and beautiful souvenir that revives the memories of the trip to Azerbaijan.

help for set the best style

۶ بازديد

The way we dress is a reflection of how we look at life and how we express ourselves. It is also one of the most powerful means of expressing body language. What we eat and what we wear often tells the other person who we are. 

We took a closer look at the 10 most popular clothing styles among the many clothing styles in the apparel and fashion industry.

The goal is not to change people, but to give them a chance to express who they are through clothing.

Drawers one nutan

Classic dress style

When we think of classical art, we think of curved designs with elaborate embroidery, giant gold leaf frames, or the lyrical poems of Sappho. However, the classic style of clothing has a completely different structure.

Classic style refers to clothes and accessories that can be used all the time and never go out of fashion. 

Classic with simple lines, serious and precise clothing style. can be defined by simplicity, originality and elegance.

Elegance is a beauty that never gets old.

Audrey Hepburn

 

 

 

Fashion style of clothing

 

 

 

Minimalist style

The minimalist style, which is the fashion equivalent of the minimalism movement, has maintained its popularity since the 60s.

A minimalist style of clothing, which is basically about adopting a lifestyle. Its purpose is beauty in simplicity. 

Simple and clear forms and simple lines are dominant in the style of minimalism. Dense patterns and bright colors are not seen. Bold necklines and flashy jewelry are not allowed.

Simplicity is the key to elegance.

 

 

 

Minimalism clothing style fashion

 

 

 

bohemian style

The bohemian clothing style that emerged in the early 1970s is a reflection of the outlook on life, just like the minimalist clothing style.

It emerged in connection with the bohemian lifestyle, inspired by gypsies known for their nomadism, and shaped by social and political events at the end of the 60s. 

The goal of bohemian style was to be comfortable and not spend a lot of money on clothes instead of looking beautiful.

In a style that reflects a free spirit, mixed with nature, comfort and living in the moment. Colorful and floral or patterned fabrics, s*******ts and long dresses, vests with tassels, hats, bracelets and necklaces with stones and beads, silver rings and lace attract attention.

Spice colors are used more often.

In bohemian style, you can also use kilim bag or straw bags.

 

bohemian dress style fashion

Male and androgynous clothing style

Menswear style refers to the use of clothes that are dominated by the sharper and sharper lines that we call masculine, while keeping the soft lines that we call feminine in the background. 

Men's style, in which masculine lines are adapted to feminine bodies and feminine details are at the forefront, is often confused with androgynous clothing style. 

Androgynous style refers to wearing masculine clothing, as opposed to masculine style in which masculine lines are adapted to feminine bodies.

Your most valuable and useful asset is your physical condition.

Tom Dixon

 

 

 

Masked fashion

 

 

 

Feminine style

It means feminine style, where femininity is at the forefront. Romantic dresses that emphasize the narrow waist and curvy body lines are preferred. 

S*******ts that fit the waist, large belts that emphasize the slimness of the waist, and high heels are among the essential elements of this style. 

Moderation dominates the style of women's clothing. It is impossible to exaggerate. 

When you dress casually, you get noticed, when you dress up, you get noticed.

It can be very smart to match the traditional and modern style by iran handicrafts and using them in the style.

pWomen's style fashion

Vintage and vintage clothing styles

The word retro means "back". Retro style is defined as the repopulation of an old or outdated cultural trend. Today, we mostly see 1960s and 1970s styles in retro clothing. Examples include polka dot or ruffled dresses, high-waisted baggy pants, and pleated s*******ts. 

Retro style often involves the use of exaggerated and non-period pieces.

Vintage is a term used for items and accessories used in the past. Vintage clothing style is the use of pieces that have become iconic in the past and reflect a particular era or designer. These pieces should reflect the spirit of that period.

 

 

 

Old subway fashion

 

 

 

Avant-garde style

Avant-garde clothing style refers to the use of creative and artistic clothes and accessories that are not mainly used in everyday life. Sometimes there are also pieces made of unusual materials. 

Fashion is what designers advise you 4 times a year. As for style, it's up to you which one to choose.

Lauren Hutton

 

 

 

Avant-garde style fashion

 

 

 

Hipster style

While the social and political environment of the 1960s and 1970s produced hippies who embraced the bohemian life and loved their freedom. Rapidly developing technology, globalization and modernity also gave rise to hipsters in the 1990s. 

That's why hipsters, also known as hippies of the new generation. They value art, creativity, independent thinking and innovation. This view of life as a style finds a place for itself, just like some other styles of clothing. 

Rejecting the concept of consumerism, hipsters mostly use vintage pieces. They use certain clothes and accessories that are considered to be outside gender boundaries for women or men.

Style is saying the most complicated things in the simplest way.

Jean Cocteau

 

 

 

Hipster woman

 

 

 

Gothic clothing style

The Gothic style that emerged in the 1970s merges in some places with medieval Gothic art. 

Just like the architecture, in the Gothic clothing style that creates a mysterious and sad image. Lace fabric, lace and leather attract attention. Gothic style in which dark and cold colors such as black, purple and navy blue are mostly used. Femininity and elegance are in the foreground.

Unlike feminine style, Gothic style can be overdone.

 

 

 

Gothic forest woman

 

 

 

Some other dress models:

Casual: Refers to a casual, informal and sporty style of clothing. 

Dramatic Dress Style: Dressing strictly in accordance with the fashion of the period, where traditional or classic clothing is not preferred.

Elegant dress style  : Elegant dress style, which has remained popular since its emergence in the 1950s and brings to mind Audrey Hepburn. It prioritizes grace, elegance and care.

Eclectic style  : In the eclectic style, which can be understood as the unity of opposites. Unity is created by juxtaposing pieces with different patterns, colors and styles. It's fun, but it's hard to balance and put the right pieces together.

Grunge style  : beauty or elegance is not considered. Convenience is at the forefront. Boy jeans, sneakers and boots, leather vests and loose jackets and lumberjack shirts are the highlights of this style.

Monochrome clothing style: It is a clothing style that consists of a combination of two contrasting colors, black and white.

In addition to the clothing styles we described above, there are dozens of clothing styles that remain popular today or may become popular again in the future, such as  baroque, sport, hip-hop,  Parisian  , pin-up, pop-up, sophisticated, and vamp.

چگونه از سبک های مختلف برای استایل خود استفاده کنیم

۵ بازديد

نحوه لباس پوشیدن ما بازتابی از نگاه ما به زندگی و نحوه بیان خودمان است. همچنین یکی از قوی ترین ابزارهای بیان زبان بدن است. آنچه می خوریم و آنچه می پوشیم اغلب به طرف مقابل می گوید که ما کی هستیم. 

ما نگاهی دقیق تر به 10 سبک لباس محبوب در میان بسیاری از سبک های لباس در صنعت پوشاک و مد انداختیم.

هدف تغییر افراد نیست، بلکه این است که به آنها فرصت دهیم تا از طریق لباس بیان کنند که چه کسی هستند.

درایز ون نوتن

سبک لباس کلاسیک

وقتی به هنر کلاسیک فکر می کنیم، به طرح های منحنی با گلدوزی های استادانه، قاب های غول پیکر ورق طلا یا اشعار غنایی سافو فکر می کنیم. با این حال، سبک کلاسیک لباس ساختاری کاملاً دور از آنها دارد.

سبک کلاسیک به لباس‌ها و اکسسوری‌هایی گفته می‌شود که می‌توان همیشه از آنها استفاده کرد و هرگز از مد نمی‌افتد. 

کلاسیک با خطوط ساده، سبک لباس جدی و دقیق. را می توان با سادگی، اصالت و ظرافت تعریف کرد.

ظرافت زیبایی است که هرگز قدیمی نمی شود.

آدری هپبورن

 

 

 

مد سبک لباس

 

 

 

سبک مینیمالیستی

سبک مینیمالیستی که معادل مد جنبش مینیمالیسم است ، محبوبیت خود را از دهه 60 حفظ کرده است.

سبک لباس مینیمالیستی، که اساساً در مورد اتخاذ یک سبک زندگی است. هدف آن زیبایی در سادگی است. 

فرم های ساده و واضح و خطوط ساده در سبک مینیمالیسم غالب هستند. الگوهای متراکم و رنگ های روشن دیده نمی شوند. دکلره پررنگ و جواهرات پر زرق و برق مجاز نیست.

سادگی کلید ظرافت است.

 

 

 

مد سبک لباس مینیمالیسم

 

 

 

سبک بوهمی

سبک لباس بوهمی که در اوایل دهه 1970 ظهور کرد، بازتابی از دیدگاه زندگی است، درست مانند سبک لباس های مینیمالیستی.

این در ارتباط با سبک زندگی بوهمیایی، با الهام از کولی هایی که با کوچ نشینی شناخته شده بودند و تحت تأثیر رویدادهای اجتماعی و سیاسی در پایان دهه 60 شکل گرفت، ظهور کرد. 

هدف سبک بوهمی این بود که راحت باشد و به جای زیبا به نظر رسیدن پول زیادی برای لباس خرج نکند.

به سبکی که بازتابی از روح آزاد، آمیخته با طبیعت، آسایش و زندگی در لحظه است. پارچه های رنگارنگ و گلدار یا طرح دار، دامن ها و لباس های بلند، جلیقه های منگوله دار، کلاه، دستبند و گردنبند با سنگ و مهره، حلقه های نقره و توری جلب توجه می کنند.

رنگ های ادویه ای بیشتر استفاده می شود.

در سبک بوهمی می توانید از کیف گلیمی و یا کیف های حصیری نیز استفاده کنید.

 

مد سبک لباس بوهمی

سبک لباس مردانه و آندروژن

سبک پوشاک مردانه به استفاده از لباس‌هایی اشاره دارد که خطوط تندتر و واضح‌تری بر آن‌ها حاکم است که ما آن را مردانه می‌نامیم، در حالی که خطوط ملایمی را که زنانه می‌نامیم در پس‌زمینه حفظ می‌شود. 

استایل مردانه، که در آن خطوط مردانه با اندام زنانه تطبیق داده می شود و جزئیات زنانه در خط مقدم است، اغلب با سبک لباس های آندروژن اشتباه گرفته می شود. 

سبک آندروژن به پوشیدن لباس مردانه اشاره دارد، برخلاف سبک مردانه که در آن خطوط مردانه با اندام زنانه تطبیق داده می شود.

با ارزش ترین و مفیدترین دارایی شما وضعیت بدنی شماست.

تام دیکسون

 

 

 

مد لباس به سبک نقابدار

 

 

 

سبک زنانه

منظور از سبک زنانه، که در آن زنانگی در خط مقدم است. لباس های رمانتیک که بر باریکی کمر و خطوط بدن منحنی تاکید دارند ترجیح داده می شوند. 

دامن های متناسب با کمر، کمربندهای بزرگ که بر باریکی کمر تاکید دارند و کفش های پاشنه بلند از جمله عناصر ضروری این استایل هستند. 

اعتدال بر سبک لباس زنانه غالب است. اغراق کردن غیر ممکن است. 

وقتی بی احتیاطی لباس بپوشید، لباس شما مورد توجه قرار می گیرد، وقتی کاملاً لباس می پوشید، مورد توجه قرار می گیرید.

برای ست کردن استایل سنتی و مدرن با خرید صنایع دستی و استفاده از آن در استایل بسیار می تواند هوشمندانه باشد.

صمد سبک زنانه

سبک های لباس قدیمی و قدیمی

کلمه رترو به معنای "عقب" است. سبک یکپارچهسازی با سیستمعامل به عنوان جمعیت مجدد یک روند فرهنگی قدیمی یا قدیمی تعریف می شود. امروزه ما عمدتاً سبک‌های دهه‌های 1960 و 1970 را در سبک لباس‌های رترو می‌بینیم. لباس‌های خال‌خالی یا ژولیده، شلوارهای گشاد با کمر بلند و دامن‌های چین‌دار را می‌توان به عنوان مثال در نظر گرفت. 

سبک یکپارچهسازی با سیستمعامل اغلب شامل استفاده از قطعات اغراق آمیز و غیر دوره ای است.

Vintage اصطلاحی است که برای اقلام و لوازم جانبی مورد استفاده در گذشته استفاده می شد. سبک لباس وینتیج استفاده از قطعاتی است که در گذشته نمادین شده و بازتاب یک دوره یا طراح خاص است. این قطعات باید روح آن دوره را منعکس کنند.

 

 

 

مد لباس مترو قدیمی

 

 

 

سبک آوانگارد

سبک لباس آوانگارد به استفاده از لباس‌ها و اکسسوری‌های خلاقانه و هنری اطلاق می‌شود که عمدتاً در زندگی روزمره استفاده نمی‌شوند. گاهی اوقات نیز قطعات ساخته شده از مواد غیر معمول وجود دارد. 

مد چیزی است که طراحان 4 بار در سال به شما توصیه می کنند. در مورد سبک، این به شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید.

لورن هاتون

 

 

 

مد سبک آوانگارد

 

 

 

سبک هیپستر

در حالی که محیط اجتماعی و سیاسی دهه‌های 1960 و 1970 هیپی‌هایی را پدید آورد که زندگی بوهمیایی را پذیرفتند و آزادی خود را دوست داشتند. تکنولوژی در حال توسعه سریع، جهانی شدن و مدرنیته نیز باعث ظهور هیپسترها در دهه 1990 شد. 

به همین دلیل است که هیپسترها که به عنوان هیپی های نسل جدید نیز شناخته می شوند. آنها به هنر، خلاقیت، تفکر مستقل و نوآوری اهمیت می دهند. این نگاه به زندگی به عنوان یک سبک، درست مانند برخی از سبک های دیگر لباس، جایی برای خود پیدا می کند. 

هیپسترها که مفهوم مصرف کننده را رد می کنند، عمدتاً از قطعات وینتیج استفاده می کنند. آنها از برخی لباس ها و لوازم جانبی استفاده می کنند که تصور می شود برای زنان یا مردان خارج از مرزهای جنسیتی است.

سبک عبارت است از گفتن پیچیده ترین چیزها به ساده ترین شکل.

ژان کوکتو

 

 

 

زن هیپستر

 

 

 

سبک لباس گوتیک

سبک گوتیک که در دهه 1970 پدیدار شد در برخی نقاط با هنر گوتیک قرون وسطی ادغام می شود. 

درست مانند معماری، در سبک لباس گوتیک که تصویری مرموز و غم انگیز ایجاد می کند. پارچه توری، توری و چرم توجه را جلب می کند. سبک گوتیک که در آن رنگ های تیره و سرد مانند مشکی، بنفش و آبی سرمه ای بیشتر استفاده می شود. زنانگی و ظرافت در پیش‌زمینه است.

بر خلاف سبک زنانه، سبک گوتیک را می توان زیاده روی کرد.

 

 

 

جنگل زن گوتیک

 

 

 

برخی دیگر از مدل های لباس:

گاه به گاه : به یک سبک لباس غیر رسمی، غیر رسمی و ورزشی اشاره دارد. 

سبک لباس دراماتیک : لباس پوشیدن کاملاً مطابق با مد آن دوره، که در آن لباس های سنتی یا کلاسیک ترجیح داده نمی شود.

سبک لباس زیبا : سبک لباس شیک، که از دهه 1950 که ظهور کرد همچنان محبوبیت خود را حفظ می کند و آدری هپبورن را به ذهن ما می آورد. ظرافت، ظرافت و مراقبت را در اولویت قرار می دهد.

سبک التقاطی : در سبک التقاطی که می تواند به عنوان وحدت اضداد نیز درک شود. وحدت با کنار هم قرار دادن قطعات با الگوها، رنگ ها و سبک های مختلف ایجاد می شود. سرگرم کننده است، اما حفظ تعادل و کنار هم قرار دادن قطعات مناسب سخت است.

سبک گرانج : زیبایی یا ظرافت در نظر گرفته نمی شود. راحتی در خط مقدم است. شلوار جین پسر، کفش‌های کتانی و چکمه، جلیقه‌های چرمی و ژاکت‌های گشاد و پیراهن‌های چوب بری از نکات برجسته این استایل هستند.

سبک لباس تک رنگ : یک سبک لباس است که از ترکیب دو رنگ متضاد سیاه و سفید تشکیل شده است.

علاوه بر سبک‌های لباسی که در بالا توضیح دادیم، ده‌ها سبک لباس وجود دارد که امروزه محبوب مانده‌اند یا ممکن است در آینده دوباره محبوب شوند، مانند باروک ، اسپورت ، هیپ هاپ ، پاریسی ، پین‌آپ ، پاپ‌آپ ، پیچیده و خون آشام .

معنای گلیم

۶ بازديد

گلیم در لغت‌نامه دهخدا این‌گونه تعریف‌شده است که ” پوششی ست معروف، از موی بز و گوسفند بافند.جامه? پشمین معروف که از پشم میش بافند.” گلیم، این بافته دست کاربری‌های بسیار داشته و در حوزه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفته است. زیراندازهای گلیمی و کیف‌ها و صنایع‌دستی گلیمی از انواع معروف این بافته‌های گلیمی است. گلیم نوعی بافت مسطح بدون پرز است که از تاروپود تشکیل‌شده است و مانند قالی گره و پرز بلند ندارد. در بافت گلیم هرچه نخ نازک‌تر و لطیف‌تر باشد محصول بافته‌شده مرغوبیت بیشتری دارد از این‌رو در گلیم‌هایی که در آنها از کرک (پشم ناحیه زیر گردن یا زیر بغل گوسفند) و یا از پشم مرینوس استفاده‌شده باشد آن گلیم از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. آوازه‌ی گلیم دست‌باف که ایران در بافت و تولید آن بسیار شهرت دارد تمام جهان را در برگرفته و یکی از خاستگاه‌های آن ایران است.

گلیم در زبان و ادب فارسی

ریشه این محصول آن‌چنان عمیق است که گلیم  در ادبیات و ضرب‌المثل‌ها هم به خوبی کاربرد داشته است. مثلاً، مثل معروف گلیم خود را از آب بیرون کشیدن که کنایه از جنم داشتن و نجات یافتن بوده یا مثل معروف پاتو از گلیمت درازتر نکن که اشاره به دخالت نکردن در امری یا کاری دارد. همین‌طور در شعر و ادبیات نیز از آن یادشده مثل شعری از سعدی که می‌گوید:

آواز دهل نهان نماند
در زیر گلیم و عشق پنهان .

یا در جایی دیگر شعری از فردوسی که اینطور میگوید:

به پای اندرون کفش و بر تن گلیم
به بار اندرون گوهر و زرّ و سیم

گلیم در ایران

گلیم با نقوشی الهام گرفته‌شده از فرهنگ و آداب‌ و رسوم هر منطقه و ذهن خلاق بافنده آن از الیافی حیوانی و یا نباتی بر روی دارهایی عمودی و افقی بافته می‌شود و همین نقش و طرح و الیاف بکار رفته در بافت آن است که روش تولید و بافت را تعیین می‌کند. گلیم به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین زیراندازهای بشر ، ساده بافته می‌شده است. به این شکل که آن را از گذر تار پود به‌صورت یکی در میان از زیر و روی یکدیگر رد می‌کردند. از آنجا که الیاف مورداستفاده در گلیم فسادپذیر بوده به همین دلیل آن‌طور که باید از دوره‌های کهن و باستان از این محصولات گلیمی چیزی برجای نمانده تا به توان به آن اشاره کرد . گلیم‌بافی در ایران به بیش از 8000  سال پیش‌بر می‌گردد و گواه این ادعا دست بافته‌ای است که در حاشیه جنوب شرقی دریای کاسپین پیداشده است. همچنین دست بافته‌ای 6000 ساله که در شوش پیداشده است که گواه بافت گلیم در این منطقه بوده است. گلیم دارای تنوع بسیاری در بافت، نقش، رنگ و نخ و مواد بافت دارد. از این‌رو هر گوشه از ایران در نوعی از بافت گلیم در دنیا شهرت دارد. 

گلیم در مصر باستان

بررسی‌های انجام‌شده در دست‌یافته مصر باستان استفاده از گلیم را در حدود 3000 سال پیش نشان می‌دهد. اما با توجه به شباهت بافت پارچه‌های اولیه به بافت فعلی گلیم می‌توان گفت که در گذشته با استفاده از الیافی ضخیم‌تر این نوع از زیرانداز بافته می‌شده است.

تارو پود گلیم

معمولا تار گلیم از  پنبه و پشم و بعضی اوقات نخ ابریشم بوده است و پود آن از نخهای پشمی و کرک و ابریشم به صورت رنگی استفاده می شود . این محصول در زبان و ادبیات فارسی نامهای مختلفی دارد. مثلا گلیم در افغانستان ، گیلیم در اوکراین ، بداس در قفقاز ، لیاط در سوریه و لبنان ، چیلیم در رومانی و همچنین کیلیم در ترکیه که در زبان انگلیسی هم از همین کلمه اقتباس شده است و در کشورهایی چون لهستان و مجارستان و عربستان هم گویش ان متفاوت است و بیشتر کیلیم گفته میشود . 

نقش و نگار گلیم

گلیم ها بیشتر با نقش های  شکسته (هندسی) بافته میشدند. این نقوش بیشتر شامل لوزی ، سه گوش ، چهار گوش ، انواع گل ، بوته ، ترمه ، شش گوش ، انواع حیوانات اهلی و درنده و نیز بسیاری از نقوش دیگر می شود.گلیم بافت ها انواع گوناگونی دارند که می توان به گلیمچه، مسند، خورجین، ورنی، جوال و … اشاره کرد. در کشور ما ایران بیشتر گلیم ها در استان های زنجان ، فارس ،کردستان ، مشهد ، اردبیل ، گرگان ، کرمان ، بلوچستان ، آذربایجان و … بافته می شوند . گلیم های متوسط معمولا دارای ابعاد یک متر در دو متر ، مسندها 150در100 و پادری ها در ابعاد 90در60 می باشند.

روش بافت گلیم 

گلیم های ایرانی به دو روش صوفی و کرباس نیز در دارهای ایستاده یا عمودی و همچنین در حالت افقی یا زمینی تولید میشوند. یک گلیم بافته شده شامل اجزای زیر می شود :

زنجیره بافی یا گیس بافی، کناره سفید رنگ و یا طبق سلیقه خود بافنده، شیرازه ، حاشیه ساده ، حاشیه همراه متن، ملیله‌کاری ، زمینه و خود نقش . گلیم مربوط به استان کرمانشاه است گلیم هرسین نام دارد که از شهرت خاصی برخوردار است . گلیم ورنی مربوط به استان آذربایجان است و به‌ظاهر این گلیم مانند فرش ولی فاقد پرز می‌باشد که روی این نوع گلیم‌ها نقش برجسته ایجاد می‌کنند و امروزه در بازار نوع ماشینی آن به نام گلیم – فرش موجود می‌باشد. گلیم دورو نیز نوعی گلیم مربوط به استان اردبیل است که هر دو طرف این گلیم به یک شکل است و از تنوع رنگ و نقوش زیادی برخوردار است.

انواع گلیم و گلیم بافی در ایران

در ایران به روش‌های مختلفی گلیم بافته می‌شود که در این قسمت آشنایی مختصری در باب این روش‌ها بیان می‌شود . در مورد این روش‌های بافت و همچنین تفاوت این‌گونه بافت مقاله‌ها علمی بسیاری در سطح دانشگاهی نوشته‌شده است که ازجمله آن می‌توان به مقاله‌های زیر اشاره داشت ازجمله: ” نقش قالی بافی در توسعه روستایی ”  ، ” چگونگی ارتقای گلیم‌بافی در عصر حاضر ” و ” کاربرد نقوش گلیم بر لباس‌های مدرن ” و … که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید بر روی آن‌ها کلیک کنید و آن‌ها را مطالعه کنید. برای آشنایی هر چه بیشتر با انواع گلیم‌های ایرانی در این قسمت معرفی می‌گردد تا علاقه‌مندان و مشتاقان این هنر جذاب و دلربا بیشتر با آن آشنا شوند.

انواع بافت های گلیمی ایران

1- گلیم شیریکی‌پیچ

گلیم “شیریکی‌پیچ” از شاخص‌ترین دست ‌بافته‌های زنان روستاییو عشایری شهرستان سیرجان است که باعث شده این منطقه به عنوان شهر جهانی گلیم در یونسکو و شورای جهانی صنایع‌ دستی به ثبت برسد.

ویژگی های گلیم شیریکی پیچ

ویژگی شیریکی پیچ آن است که برخلاف انواع دیگر گلیم که در آن‌ها تارها باعث ایجاد  محصول می‌شود ، پود در این بافته گلیمی نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام نخ خامه با تارها می‌شود. واژه “شیریکی پیچ”  به معنی روانداز برای اسب است و احتمالاً در گذشته این بافته صرفاً برای همین منظور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد شیریکی پیچ ، ذهنی بودن طرح آن است به این معنی که نمادها و نقش‌های بدون نقشه قبلی بر زمینه بافته می‌شود . گرچه در سال‌های اخیر بافندگان جوان‌تر از ذهنی بافی فاصله گرفته و گاه برای نقش‌های اصلی از نقشه استفاده می‌کنند اما هنوز بافندگان مسن‌تر به آنچه در ذهن داشته و از گذشتگان خود آموخته‌اند وفادار هستند.

شیریکی پیچ نامی است که بافندگان عشایر و روستایی کرمان به آن داده‌اند . ظاهری شبیه قالی دارد و همانند قالی با گره بافته می‌شود و برخلاف دیگر انواع گلیم که پود باعث تکمیل و نمایاندن نقوش آن می‌شود ، پود تنها باعث اتصال تارها به یکدیگر و در پشت گوشت (پرز) مخفی است و قابل رؤیت نیست. نقوش شیریکی پیچ از محدوده هندسی بالاتر می‌رود و گاه توازن و هماهنگی را از ترکیب نقوش غیر متقارن به‌دست می‌آورد . نقش بوته جقه در میان نقوش شیریکی پیچ دیده می‌شود که دو گل گرد در میان آنها تعبیه شده که نسبت به یکدیگر متقارن‌اند . حاشیه‌ها اغلب این گلیم‌ها زنجیره‌ای و مرکب از یک شکل هندسی مکررند که بین دو خط موازی قرار می‌گیرند. این حاشیه‌ها را حاشیه‌های چرخی می‌نامند. گل متن گلیم، کشمیری است که سراسر متن را با تکرار خود پر می‌کند .

این گلیم خوش‌نقش و نگار که از آن برای تولید کیف گلیمی ، تابلو گلیمی و رویه صندلـی نیز بهره می‌برند در سالیان گذشته بخشی از صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل داده و در بازار برخی کشورهای اروپایی و عربی مشتریان پر و پا قرصی دارد.

2-گلیم ورنی

 

نه تنها یکی از گلیم‌های معروف استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی است بلکه یکی از شاخص‌ترین سوماک‌های ایران است. می‌دانیم که بافت سوماک منحصر به استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل نیست و در استان‌های دیگر ازجمله کرمان، خوزستان، فارس و خراسان نیز انواع دیگری از آن بافته می‌شود . بافت ورنی گذشته از استان اردبیل در استان آذربایجان شرقی نیز مرسوم و متداول است . همچنین بافت ورنی در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و برخی از مناطق و کشورهایی که قبلاً جزئی از ایران بزرگ بودند و در زمان قاجار از ایران جدا شدند نیز بافته می‌شوند. امروز این کشورها به صورت کشور مستقلی اداره می‌شوند و با استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی هم‌مرز هستند. روستاییان استان‌های مذکور نیز به دلیل آمیختگی با این عشایر به بافت این نوع گلیم منحصربه‌فرد می‌پردازند. عمل تولید این نوع گلیم در آغاز و همچنین امروز خانگی بوده و ابزار کار تماماً در محل تهیه می‌شود. غالباً در همان اتاقی که افراد خانوار سکونت دارند.

طرح و نقش گلیم ورنی 

تمام سطح ورنی از طرح‌ها، نقش‌ها و ریزنقش‌هایی که ذهنی است و از نقش‌هایی هندسی حیوانات اهلی و وحشی موجود در منطقه گرفته‌شده، پوشیده شده است . از این‌رو نقشی‌هایی چون گوزن، آهو، گرگ، سگ گله، بوقلمون، مرغ، خر، اسب، گربه، مار، عقاب، گوسفند، بز ، شتر ، شیر ، روباه ، شغال ، طاووس، پرندگان محلی و… ازجمله نقش‌هایی است که به‌گونه‌ای بسیار زیبا و به‌صورت هندسی بر بافت ورنی نقش بسته‌اند. چنین به نظر می‌رسد که عشایر برای آن‌که زیراندازی ضخیم‌تر از گلیم معمولی داشته باشند، پس از تجربیاتی که از تولید گلیم حاصل می‌کنند به تولید ورنی مبادرت می‌ورزند و درواقع «ورنی» و «شیرکی و پیچ» آخرین منزلگاهی است که بافندگان از تولید این مدل محصول تا رسیدن به قالیچه و قالی پیموده‌اند و سیر تکاملی محصولات و مشتقات بافت گلیم را کامل کرده‌اند.

3-گلیمچه

از گلیم‌های ایرانی است که در روستاهای اطراف سنندج و بیجار با استفاده از شیوه بافت و مواد اولیه دیگر انواع گلیم تهیه می‌شود. تفاوت آن با گلیم‌های معمولی همانطور که از اسمش پیداست کوچک بودن آن است و نقوش آن نیز متنوع‌تر از گلیم است چنانچه گلیم‌های مثلاً استان کردستان اکثراً دارای اشکال ساده و نقوش آن بیشتر به خطوط افقی پرشده است درحالی‌که گلیمچه های کردستان غالباً دارای نقوش متنوع هستند.

یکی از نمونه های نام آشنا و بارز این مدل محصول ، گلیمچه متکازین است. گلیمچه متکازین، یکی از اصیل ترین بافته های مازندران است. طول این گلیمچه از 100 تا 150 سانتی متر و عرض آن از 60 تا 90 سانتی متر متغیر است و بافندگان برای داشتن گلیمچه ای با عرض بیشتر قطعات آن را از طول (پهلو) به هم می دوزند . تار این مدل محصول از نخ پنبه ای با نمره 20 دوازده لا و پود آن از پشم 5 دولا می باشد اما در گذشته تار و پود هر دو از نخ پشمی تهیه می شد.

4-گلیم زیلو

در اغلب مناطق روستایی ایران این مدل گلیم با نخ پنبه‌ای بافته می‌شود و بیشتر به‌عنوان زیراندازی برای تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر نقطه‌های ایران، زیلو با دستگاه‌های بافندگی بافته می‌شود، ولی در مناطق روستایی شهرهای تهران، کاشان، یزد و ساوه به شیوه بافت گلیم تولید می‌شود. ظاهری زمخت دارد و ازنظر تنوع رنگ و نقش قابل مقایسه با دیگر انواع این مدل محصول نیست و تنوع رنگ کمتری را داراست.

همچنین می‌توان خاستگاه این مدل گلیم را یزد دانست. نام شهر میبد یزد که می‌آید، زیلوبافی به‌عنوان سوغات اصیل این شهر به ذهن خطور می‌کند. چندی پیش این شهر به‌عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد. زیلو از زیراندازهای مناطق  روستایی و کشاورز نشین یزد می‌باشد. این دست بافته که بیشتر در مناطق گرمسیری ایران مثلاً حاشیه کویر و جنوب کشور به عنوان زیرانداز استفاده می‌شود، نقطه مقابل گلیم قرار می‌گیرد. زیرا جنس آن گیاهی و از پنبه می‌باشد و مناسب مناطق کشاورز نشین است در صورتی که گلیم از پشم گوسفند به‌دست می آید که مختص زندگی دامداری و مناطق سردسیر می‌باشد.

5-گلیم پلاس یا پالاس

اینگونه از گلیم ها درشت بافت هستند و تارو پود آن از پنبه است. این مدل گلیم یک رو است. در پلاس تارهایی که به اصطلاح چله کشی می شوند رنگی نیستند که همین امر باعث تفاوت آن با جاجیم می شود. بافنده تارهای بدون رنگ پشمی را به سر دار و زیر دار (دو میله چوبی افقی در دار بافندگی) می پیچد و با کمک پودهای رنگی از جنس پشم و گاهی پارچه های مستعمل بریده شده ، به نقش زدن می پردازد. پلاس از لحاظ طرح و نقش بسیار ساده تر و ابتدایی تر از جاجیم می باشد .

معروف ترین گلیم پلاس در ناحیه ترکمن صحرا بافته می شود که آن را گلیم پالاس نیز می نامند. پلاس های ترکمنی مشهور است و از نوع گلیمینه ای است که ریشه های پشمی در پشت آن آویزان است . در یزد و دیگر نقاط ایران ، به ویژه میان عشایر، نیز این زیرانداز را می بافند . چون گلیم پلاس با پشم بافته می شود ، رطوبت را از زمین یا اطراف خود به بالا منتقل نمی کند . به همین سبب ، در فرش کردن کف چادرهای عشایر یا ساختن سیاه چادر، که اغلب در زمین های مرطوب و بدون زه کشی استفاده می شود و نیز خانه های روستایی به کار می رود.

6-گلیم مسند

خاستگاه این نوع گلیم اردبیل است و  در عنبران اردبیل بافته می‌شود و می‌توان گفت نقش‌های این گلیم از شیریکی پیچ اقتباس‌شده است و معمولاً ترنجی در وسط آن کمتر دیده می‌شود و گل متن که کشمیری نام دارد سراسر آن را با تکرار پر نموده است و گل‌های دیگری که در این بافته به کار می‌رود عبارت‌اند از: خارا، گل گرمایی، گل شاه‌عباسی، جفت گل و یک حاشیه در این گلیم وجود دارد که حاشیه وکیلی و دیگری حاشیه چرخی نام گرفته‌اند. یکی از گونه‌های معروف آن سوزنی نام دارد.

نقوش این بافته نیز مانند تمامی دستباف‌های عشایری و روستایی ملهم از طبیعت زیبا و بکر روستاها بوده و ارتباط مستقیمی با محیط زیست و شرایط زمانی و مکانی ، فرهنگ و آداب و رسوم و سنن مردم منطقه‌ی نمین و روستاهای اطراف آن دارد.

مشخصات مسند

1.نقوش، مضرس بوده و به دلیل شیوه‌ی بافت این گلیم، خطوط عمودی به صورت پله‌ای بافته می‌شود.

2.هندسی بودن نگاره‌ها، بدین صورت که خطوط منحنی و گردان در مسند دیده نمی‌شود.

3. در نقوش مسند محدودیت رنگ وجود ندارد و دست بافنده در تنوع رنگی کاملاً باز است.

4. در متن مسند نقش مایه‌ها معمولاً مجزا از هم و مستقل است و خطوط، ارتباطی با هم ندارد

5. نقوش و نقش مایه‌های مسند کاملاً خاص خودشان است و مسند را از سایر گلیم‌ها متمایز می‌سازد.

6. گلیم مسند از هر دو جهت عرض و طول دارای تقارن است.

7. نقوش متن مسند اکثر اوقات توسط یک ردیف حاشیه محصور شده است.

8. حاشیه‌ها از نقوش و نقش مایه‌های به هم پیوسته و تکرار شونده تشکیل می‌شود.

9. نقش‌های برداشت شده از حیوانات و دام، اعضاء بدن دام، حیوان – خرچنگ – ماهی – گوسفند – جغد – کله قوچ و غیره و همین طور الهام گرفته از فولکلور (لباس، آرایش، رقص‌های محلی) و اجزاء بدن (ابر و کمان) و… و نقش‌های برداشت شده از طبیعت. بُته – برگ – خوشه – جوی آب – موج – قزل گل – بوته چمنی – گل – قره‌باغی.

7- گلیم جُل

بیشتر پوشش چهارپایان که از جنس گلیم بافته شود جل میباشد. در جل نقوش به صورت سوزن دوزی است که پس از اتمام بافت زمینه ای ساده بر روی آن دوخته می شود. در این نوع گلیم ، بافت ها از یک طرف قابل استفاده اند و پشت و رو دارند. جل برای پوشاندن چهار پایان عرق کرده استفاده می شود.

8- گلیم سجاده

نوعی گلیم است که همانطور که از اسمش پیداست برای اقامه نماز کاربرد دارد . این مدل محصول که با نقشی از محراب طراحی و بافته میشود سبک بوده تا نمازگزار بتواند آن را به راحتی حمل کند و با خود برای اقامه نماز به هرکجا ببرد . بسیاری در گذشته برای اقامه نماز جماعت و نماز جمعه به مساجد جامع شهر رجوع میکردند که به دلیل ازدیاد جمعیت در حیاط یا قسمتی از مسجد که فرش نشده بود نماز میخواندند و در این زمان سجاده که بسیار سبک و قابل حمل بود نیاز آن به زیرانداز را برطرف می نمود . در این مدل محصول کمتر از نقوش پیچیده استفاده میشده تا حواس نمازگزار در هنگام اقامه نماز برهم نخورد و به همین دلیل از نظر رنگ و نقش ساده بوده و بیشتر نقش محراب و تاق داشته و نقوش هندسی کمتری در ام بکار میرفته است.

9-گلیم چیغ یا چیق

چیغ که عبارت از بافت حصیری به پهنای تقریبی 150 سانتیمتر است و روی آن نقش‌های متفاوتی به‌وسیله نخ‌های رنگارنگ پشمی ایجاد می‌شود یکی از تولیدات مناطق عشایر نشین کشورمان می‌باشد که برای حفاظت اطراف سیاه‌چادرها از آن استفاده می‌شود.

در بیشتر ایلها برای دیوار چادر با قسمت کردن چادرها به‌کار برده می‌شود. گلیم چیق پشت و رو ندارند و از هر دو طرف همان زیبایی را دارند. نقوش خاص چیق به دلیل واحد درشت بافت که در چیق یک نی است همان نقوش سنتی گلیم‌هاست که بنا به روش بافت تغییر کرده است.

 تهیه گلیم چیغ

برای تهیه چیغ، نی لازم را از اطراف رود خانه‌ها فراهم نموده سپس آن را می‌ترکانند و به چهار قسمت تقسیم می‌نمایند به طوری که پهنای هر قسمت نزدیک به یک سانتیمتر می‌گردد بعد از نخ پشمی ریسیده شده (که معمولاً رنگی است) برای بافت استفاده می‌شود. بافندگان که معمولاً از زنان عشایر هستند طرح موردنظر برای تهیه محصول را یا به خاطر داشته و به‌طور ذهنی آن را به قسمت‌های متفاوت تقسیم نموده و هر نی را بر طبق آن می‌بافند و یا اینکه طرح را روی کاغذ ترسیم کرده و هر نی را روی نقشه نخ پیچی می‌کنند که در مورد زنان چادرنشین حالت اول بیشتر صادق است. این طرح‌ها که تماماً اصیل و سنتی می‌باشند گوناگون و زیبا بوده و نقش‌هایی نظیر شیر، آهو، گوزن و … را شامل می‌شود. هر دست‌های که بافته می‌شود شامل 32 عدد نی است که در صورت لزوم دسته‌ها را به هم می‌بافند عرض چیغ به‌طور معمول 5/1 سانتیمتر می‌شود.

چیق را می توان یکی از مهمترین و با ارزش ترین صنایع دستی عشایر دانست که به جز کاربرد بسیار مهمش در زندگی عشایری بسیارزیبا می باشد که البته به خاطر دستان توانمند و هنرمند زنان عشایر به وسیله نقوش و رنگ پردازی اش است. این بافت همانند حصاری اطراف سیاه چادر یا (حصار گوسفندان) و البته هر مکانی که تمایل داشته باشند به نوعی آن فضا را تقسیم بندی کنند استفاده می کنند. گلیم چیق را برای حفاظت از بره های کوچک در فصل سرما نیز استفاده می کنند و در قسمت گوشه یا پشت چادر برپا داشته و کف آن را با خس و خاشاک می‌پوشانند تا بره‌ها و بزغاله‌ها از بیماری در امان باشند.

مواد اصلی

مواد اصلی بیشتر این صنایع دستی از موی بز، پشم گوسفند (در برخی موارد شتر) است. البته الیاف گیاهی نیز در برخی موارد استفاده می شود نظیر پنبه که در بسیاری از خرید صنایع دستی ایران نقش بازی می کند. همانطور که مشخص است صنایع دستی از فرآورده های دامی و کشاورزی نشات گرفته است. برای ساختن چیق از نی ( الیاف گیاهی که از اطراف رودخانه ها فراهم می آورند ) و موی بز ( گاهی اوقات از پشم و در پاره ای از مواقع کامواهای رنگی ) استفاده می کنند. ابزارهای مورد استفاده هر چند ساده و ابتدایی است برای مثال داس، کارد، سوهان، درفش، قیچی و سوزن… اما اصلی ترین عنصری که باعث می شود این «هنر-صنعت» پدید آید مهارت و ذوق و سلیقه بافندگانش است.

10- مفرش

یکی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران “مَفرَش” نام دارد. مفرش دستبافت ای است مستطیل شکل و درب دار به شکل صندوق، که برای حمل و نقل لحاف و تشک یا اسباب و لوازم زندگی در هنگام کوچ عشایر مورداستفاده قرار می‌گیرد.این دستبافت زیبا، با تکنیک بافت گلیم، و الیاف پشمی الوان بافته می‌شود و نقوش آن گاهان برجسته و الحاقی می‌باشد. نقش و نگارهای مفرش، جذاب و شاد است و تولید آن بیشتر اردبیل، در بین ایلات و عشایر من‌جمله: عشایر کرمان و ایل شاهسون مرسوم است. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه? مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده‌های شیمیایی و اشیای نوک‌تیز و برنده می‌باشد و با آب ولرم و صابون و شوینده‌های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن می‌باشد.

11-سایر گلیم بافت ها 

گلیم‌های دیگری هم هستند از جمله گلیم کچه یا کوچه که در اصل دست بافته‌های ترکمن‌هاست و همین‌طور گلیم چنته که خورجین مانند بوده و در فارس بافته می‌شده و ضرب‌المثل چیزی در چنته نداریم اشاره به همین مدل محصول دارد که آن را هم بر روی چهارپایان می‌اندازند و در داخل آن آذوقه و مایحتاج را می‌ریختند. همین‌طور مدل دیگری از گلیم‌ها جوال می‌باشد که برای ریختن آذوقه یا به گون‌هایی انبار کردن آن کاربرد دارد و شبیه کیسه می‌باشد.در ادبیات ضرب‌المثلی هست که میگوید یک سوزن به خودت بزن یک جوال دوز به همسایه که به معنی این است که هنگام عیب جویی و توقع بیجا از مردم خود را به جای آنها بگذار و اگر عیوب آنها بزرگ و بیشمار می بینی منصف باش و کمی هم به عیوب خودت نگاه کن که در این مثل منظور از جوال دوز نوعی سوزن بزرگ بوده که برای بافت جوال از ان استفاده میکردند . 

گلیم بافی صنعتی کارگشا

قدیمی‌ها هیچ کارشان بی‌دلیل و بیهوده نبوده است. هر کاری که می‌کردند علتی داشته. بافت و هنر گلیم‌بافی یکی از کارهای شاخصی ست که در کوچک‌ترین روستاها، عشایر و ایلیاتی‌ها رواج داشته و هر سبک گلیم بافی راهگشا و استفاده‌ی خاص خود را داشته است. گلیم مخصوص فرش کردن اتاق‌ها، گلیم مخصوص پادری، گلیم مخصوص اتاق‌های کوچک و یا گلیم برای استفاده به عنوان درب و ورودی چادر و اتاق از کاربردهای این هنر دست زنان و مردان کهن ایران‌زمین است. گلیم‌هایی که مختص چهارپایان دوخته می‌شده برای نشستن سواره روی آن، یا تعبیه کردن خورجین و کیسه برای باربری چهارپایان، گلیم به عنوان قالیچه و گلیم برای نمازگزاردن و… نشان دهنده استفاده بی‌بدیل و همه‌جانبه از این بافته‌ی دست انسان است که نمادی از خودکفایی مردان و زنان روستاها و عشایر بوده است.

گلیم هزار نقش 

هر قوم با هر گویش و هر سبک زندگی به‌رسم و رسوم خویش گلیم می‌بافته و از آن استفاده می‌کرده ، چه بسیارند گلیم‌هایی که برای تازه‌عروسان به‌دست اهالی خانواده بافته می‌شده و چه بسیارند از این بافته ها که راه ارتزاق و کمک‌خرج خانواده‌ها بوده است. سراسر ایران‌زمین از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه‌ی این خطه در این حرفه مشغول به‌کار بودند برخی برای رفع حاجت خانه‌های خودشان و برخی برای کمک‌خرجی و بقای زندگی‌شان . در تاریخ اجتماعی ایران نیز در این باره قید شده است که در دوره‌ی احمدشاه قاجار بانفوذ و تجاوز اجنبی‌های انگلیسی و روس به بهانه جنگ جهانی و از طرفی خشکسالی به وجود آمده بسیاری از مراتع و مزارع بی‌ثمر شدند و سیلوها به سبب تهیه تغذیه و خوراک برای متجاوزان انگلیسی و روسی خالی از غلات و گندم شد. در این دوره که عده‌ی بسیاری از قحطی و گرسنگی جان دادند، بسیاری از کسانی که در حرفه‌ی کشاورزی بودند و بر روی زمین به‌کار مشغول بودند با قحطی و خشکسالی برای امرارمعاش به بافندگی روی آوردند، عده‌ای پارچه می‌بافتند و عده‌ای دیگر از انواع گلیم و جاجیم و … تا بتوانند تنها در قبال این بافته‌ها نانی تهیه کنند و بر سر سفره خانواده خود ببرند .

صنعت گلیم بافی امروز

امروزه این محصول در عرصه‌های دیگر نیز پا گذاشته است. انواع کیف‌های گلیمی، کیف‌های گلیمی بافته شده به سبک‌های مختلف گلیم بافی، کیف‌های جاجیمی، کفش‌های گیلمی، کیف‌های مدرسه و دانشجویی گلیمی، کیف‌های پول و زنانه و مردانه گلیمی در ابعاد و شکل‌های مختلف که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. همین‌طور گلیم و جاجیم در صنعت مد و لباس نیز بکار می‌رود و در بخش‌هایی از لباس‌ها ، مخصوصا مانتوها با پارچه تلفیق و دوخته می‌شود . همین‌طور کفش‌های گلیمی ، کیف‌های کوچک و بزرگ در نقش و نگارهای متنوع از دستاوردهای جدیدی در این صنعت دست‌باف می‌باشد .

 

 

 

این محصول خوش خط و خال و خوش نقش و نگار امروز با گذشتن راهی دراز از روزهای اول تاریخ در این سرزمین رواج داشته و مورد استفاده قرار میگرفته و میتوان از آن به عنوان سرمایه فرهنگی این کشور یاد کرد که در تمام ادوار تاریخ در زندگی مردم کوی و بزرن مورد استفاده قرار میگرفته و نقش اساسی در زندگی مردمان ایران زمین داشته است . 

kilim in Persian language and literature

۴ بازديد

In the dictionary of Dehkhoda, the kilim is defined as "a famous covering, woven from goat and sheep hair. Garment? The famous pashmin that is woven from sheep's wool. Carpet, this hand woven fabric has many uses and has been used in various fields. kilim mats, bags and kilim handicrafts are among the famous types of these kilim weaves. A kilim is a type of flat fabric without piles, which consists of taropods and does not have knots and long piles like a carpet. In the texture of the kilim , the thinner and softer the yarn is, the higher the quality of the woven product, therefore, in the kilim in which fluff (wool from the area under the neck or armpit of the sheep) or merino wool is used, the kilim has a much higher quality. The fame of hand-woven kilims, which Iran is famous for its texture and production, has covered the whole world and one of its origins is Iran.

kilim in Persian language and literature

The roots of this product are so deep that the kilim has been well used in literature and proverbs. For example, the well-known example of pulling your kilim out of the water, which is an allusion to being born and being saved, or the famous example of Pato, don't make your kilim longer than your rug, which refers to not interfering in something or something. Likewise, it is mentioned in poetry and literature, such as a poem by Saadi that says:

Dehl's song was not hidden
under the carpet and hidden love.

Or in another place, a poem by Ferdowsi that says:

To the feet inside the shoes and on the body of the kilim 
to the load inside gems, gold and wire

Carpet in Iran

A kilim with motifs inspired by the culture and customs of each region and the creative mind of its weaver is woven from animal or vegetable fibers on vertical and horizontal looms, and it is the role, design, and fibers used in its texture that are the method of production and texture. determines As one of the oldest kilim of mankind, the kilim is simply woven. in such a way that it was passed through the weave one by one under and over each other. Since the fibers used in carpets are perishable, for this reason, as it should be, there is nothing left of these carpet products from ancient times to be able to refer to them. Carpet weaving in Iran dates back to more than 8000 years ago, and the proof of this claim is a hand-woven fabric found on the southeastern edge of the Caspian Sea. Also, a 6000-year-old hand-woven fabric found in Susa, which was evidence of carpet weaving in this region. Therefore, every corner of Iran is famous in the world for some kind of carpet weaving. 

Carpet in ancient Egypt

Studies conducted in ancient Egyptian finds show the use of carpets around 3000 years ago. But due to the similarity of the texture of the early fabrics to the current texture of the kilim , it can be said that in the past, this type of rug was woven using thicker fibers.

Carpet weft taro

Usually, the thread of the carpet is made of cotton and wool, and sometimes silk thread, and its weft is made of wool, fluff and silk threads in a colored way. This product has different names in Persian language and literature. For example, Galim in Afghanistan, Gilim in Ukraine, Badas in the Caucasus, Liat in Syria and Lebanon, Chilim in Romania, as well as Kilim in Turkey, which is adapted from the same word in English, and is also a dialect in countries such as Poland, Hungary, and Saudi Arabia. It is different and it is mostly called kilim. 

kilim pattern

Carpets were mostly woven with broken (geometric) patterns. These motifs mostly include rhombus, triangles, quadrangles, types of flowers, bushes, cashews, hexagons, types of domestic and predatory animals and many other motifs. There are various types of kilims , which can be called Glimcheh, Musnad, Khorjin, Verni, Javal, etc. mentioned. In our country, Iran, most rugs are woven in the provinces of Zanjan, Fars, Kurdistan, Mashhad, Ardabil, Gorgan, Kerman, Baluchistan, Azerbaijan, etc. Medium kilimsmusually have dimensions of one meter by two meters.

Carpet weaving method 

Iranian rugs are produced in two ways, Sufi and Karbas, in standing or vertical dars, as well as in horizontal or ground state. A woven carpet includes the following components:

Chain weaving or braid weaving, white border or according to the taste of the weaver, shirazeh, simple border, border with text, tapestry, background and the motif itself. The carpet belongs to Kermanshah province.  It is called Harsin carpet, which has a special reputation. Verni carpet is from Azerbaijan province and apparently this carpet is like a carpet, but it does not have piles that create a relief on this type of carpets, and today there is a machine-made version of it called carpet-carpet in the market. Two-sided carpet is a type of carpet from Ardabil province, which has the same shape on both sides of the carpet and has a variety of colors and patterns .

All kinds of rugs and carpet weaving in Iran

In Iran, carpets are woven in different ways, and in this part, a brief introduction about these methods is given. Many scientific articles have been written about these weaving methods and also the difference between these types of weaving at the university level, among which the following articles can be mentioned, such as: "The role of carpet weaving in rural development", "How to promote carpet weaving in the present era" and "The use of motifs". "Glime on modern clothes" and... which you can click on and read for more information. In order to get to know more about the types of Iranian rugs, they are introduced in this section so that the enthusiasts and enthusiasts of this fascinating and charming art can get to know more about it.

Types of Iranian carpet fabrics

1- Shirikipich kilim 

"Shirikipich" kilim is one of the most prominent handwovens of rural and nomadic women of Sirjan city, which has made this region registered as a world kilim city in UNESCO and the World Handicrafts Council.

Features of Shiriki Bich carpet

The characteristic of Shiriki is that, unlike other types of kilim in which the threads create the product, the weft in this kilim weave does not play a role in the texture and only connects the threads to each other and makes the cream thread stronger with the threads. The word "Shiriki Pich" means a blanket for a horse, and probably in the past, this fabric was used only for this purpose. Another unique feature of Shiriki Beech is the subjectiveness of its design, which means that symbols and patterns are woven on the background without a previous map. Although in recent years, the younger weavers have distanced themselves from the mind of weaving and sometimes use maps for the main roles, but the older weavers are still loyal to what they have in mind and learned from their ancestors.

Shiriki Pich is the name given to it by the nomadic and rural weavers of Kerman. It looks like a carpet and it is woven with knots like a carpet, and unlike other types of kilim where the weft completes and shows its motifs, the weft only connects the threads to each other and is hidden behind the flesh (piles) and cannot be seen. Shiriki Beech motifs go beyond the geometric range and sometimes achieve balance and harmony from the combination of asymmetric motifs. The motif of the jake plant can be seen among the Shiriki Beech motifs, with two round flowers embedded in them, which are symmetrical to each other. The borders of these rugs are often chained and composed of a repeated geometric shape that is placed between two parallel lines. These margins are called wheel margins. The flower of the Glim text is Kashmiri, which fills the entire text with its repetition.

This beautifully patterned carpet, which is also used to produce carpet bags, carpet panels, and chair covers, has been a part of Iran's non-oil exports in the past years and has many customers in the markets of some European and Arab countries.

2- Verni carpet

 

It is not only one of the famous rugs of Ardabil and East Azarbaijan provinces, but also one of the most prominent sumacs in Iran. We know that sumac weaving is not unique to East Azarbaijan and Ardabil provinces and other types of it are woven in other provinces such as Kerman, Khuzestan, Fars and Khorasan. Varnish texture past Ardabil province is also common in East Azarbaijan province. Also, Varni weaves are woven in Turkey, Azerbaijan Republic and some regions and countries that used to be a part of Greater Iran and were separated from Iran during the Qajar period. Today, these countries are governed as an independent country and border with Ardabil and East Azerbaijan provinces. The villagers of the mentioned provinces are also involved in the weaving of this unique type of carpet due to their intermingling with these nomads. The process of producing this type of carpet was homemade in the beginning and also today, and the work tools are all prepared on site.

Design and pattern of Varni carpet 

The entire varnished surface is covered with designs, patterns and micro-patterns that are subjective and taken from the geometric patterns of domestic and wild animals in the area. Therefore , characters such as deer, deer, wolf, herd dog, turkey, chicken, donkey, horse, cat, snake, eagle, sheep, goat, camel, lion, fox, jackal, peacock, local birds, etc. are among the characters that In a very beautiful and geometrical way, they are imprinted on the varnished texture . It seems that the nomads, in order to have a thicker base than a regular kilim , after the experiences they get from producing rugs, start producing verni, and in fact, "Verni" and "Shirki and Pitch" are the last places where the weavers stop producing this model. The product has progressed to rugs and carpets and has completed the evolution of rug weaving products and derivatives.

3- Rug

It is one of the Iranian carpets that are made in the villages around Sanandaj and Bijar using weaving methods and other raw materials. Its difference from ordinary rugs, as its name suggests, is that it is small and its motifs are more diverse than rugs, for example, the rugs of Kurdistan province mostly have simple shapes and the motifs are mostly filled with horizontal lines, while Kurdistan rugs often have diverse motifs.

One of the examples of the familiar and prominent name of this product model is Metkazin rug. Metkazin rug is one of the most original weaves of Mazandaran. The length of this rug varies from 100 to 150 cm and its width from 60 to 90 cm, and the weavers sew its pieces together from the length (side) to have a wider kilim . The warp of this product model is made of cotton yarn with a score of 20, twelve la, and the weft is made of wool, but in the past, both the warp and weft were made of woolen yarn.

4- Gilim Zillow

In most of the rural areas of Iran, this carpet model is woven with cotton thread and is mostly used as an underlay for summer. In most parts of Iran, zilo is woven with looms, but in the rural areas of Tehran, Kashan, Yazd and Saveh, it is produced by carpet weaving. It has a rough appearance and is not comparable to other types of this product model in terms of variety of colors and patterns, and it has less variety of colors.

Also, the origin of this carpet model can be considered Yazd. The name of the city, Yazd, comes to mind as an original souvenir of this city. Not long ago, this city was introduced as Zillow Global City. Zilo is one of the foundations of rural and agricultural areas of Yazd. This hand-woven fabric, which is mostly used in the tropical regions of Iran, for example, on the edge of the desert and in the south of the country, is the opposite of the rug. Because its material is vegetable and cotton and is suitable for farming areas, while the kilim is made from sheep wool, which is specific to livestock farming and cold regions.

5- Glim Plus or Pallas

These types of carpets are coarsely woven and the taro is made of cotton. This model is a one-sided kilim . In Plus, the so-called cheleh threads are not colored, which makes it different from Jajim. The weaver twists the uncolored wool threads into the head and the bottom (two horizontal wooden bars in the loom) and with the help of colored wefts made of wool and sometimes cut used fabrics, he makes patterns. Plus is much simpler and more basic than Jajim in terms of design and role.

The most famous Glim Plus is woven in the Turkmen region of the Sahara, which is also called Glim Palas. Turkmen blankets are famous and are of the type of carpet with woolen roots hanging on the back. In Yazd and other parts of Iran, especially among the nomads, this kilim is also woven. Because Glim Plus is woven with wool, it does not transfer moisture up from the ground or its surroundings. For this reason, it is used in carpeting the floor of nomadic tents or making the black of a tent, which is often used in wet and undrained lands, as well as in rural houses.

6- Musnad carpet

The origin of this type of carpet is Ardabil, and it is woven in the amber of Ardabil, and it can be said that the patterns of this carpet are adapted from Shiriki Pich, and usually the tranji is less visible in the middle, and the text flower, which is called Kashmiri, is filled throughout with repetition and other flowers. which are used in this weaving are: Khara, Garmai flower, Shah Abbasi flower, Jaffa flower and there is a border in this rug which is called Vakili border and the other one is called Charkhi border. One of its famous species is called Susani.

The motifs of this weaving, like all nomadic and iran handicrafts, are inspired by the beautiful and pristine nature of the villages and have a direct relationship with the environment, time and place conditions, culture, customs and traditions of the people of Nemin region and its surrounding villages.

Masand specifications

1. The motifs are intricate and due to the weaving method of this rug, the vertical lines are woven in steps.

2. The geometricity of the pictures, in such a way that curved and revolving lines are not seen in the Masnad.

3. There are no color restrictions in Musnad motifs, and the hand weaver is completely open in the variety of colors.

4. In the Masand text, the role of the subjects is usually separate and independent, and the lines are not related to each other.

5. The motifs and motifs of the Musnad materials are completely unique and distinguish the Musnad from other kilim .

6. The Musnad rug has symmetry in both width and length directions.

7. The motifs of the Musnad text are often surrounded by a row of borders.

8. Margins are composed of motifs and motifs connected and repeated.

9. Roles taken from animals and livestock, animal body parts, animal - crab - fish - sheep - owl - ram's head, etc. and also inspired by folklore (dresses, make-up, local dances) and body parts (cloud and bow ) and... and the roles taken from nature. bush - leaf - spike - water atmosphere - wave - flower spike - grassy bush - flower - Karabaghi.

7- Gilim Jol

Most of the cattle coverings that are woven from carpets are jel. On the front, the motifs are in the form of needlework, which is sewn on after the completion of the simple background texture. In this type of rug, the fabrics can be used on one side and have back and front. Gel is used to cover the sweaty ends.

8-  Sajjad kilim 

It is a type of rug that, as its name suggests, is used for performing prayers. This product model, which is designed and woven with a pattern of the altar, is light so that the worshiper can easily carry it and take it with him to pray anywhere. In the past, many people used to perform congregational prayers and Friday prayers in the mosques of the city. Due to the increase in the number of people, they used to pray in the courtyard or in a part of the mosque that was not carpeted. would fix In this model of the product, less complex motifs were used so that the senses of the worshiper would not be disturbed during the prayer, and for this reason, it is simple in terms of color and pattern, and has more of an altar and arch, and less geometric motifs are used in Um.

9- Chigh or Chigh kilim 

Chigh, which is a wicker weave with a width of approximately 150 cm, and different patterns are created on it by colorful woolen threads, is one of the products of the nomadic areas of our country, which is used to protect the surroundings of black tents.

In most countries, it is used for the tent wall by dividing the tents. The rugs do not have a back and front, and they have the same beauty from both sides. The special motifs of qiq are the same as the traditional patterns of carpets, which have been changed according to the weaving method, due to the large unit of weaving in qiq, which is a reed.

 Preparation of the scream kilim 

To prepare chigh, the necessary straw is provided from around the rivers and then it is split and divided into four parts so that the width of each part is close to one centimeter. . The weavers, who are usually nomadic women, either remember the desired design for the preparation of the product and mentally divide it into different parts and weave each straw according to it, or they draw the design on paper and each straw on the map. They spin yarn, which is more true for women in the first category. These designs, which are completely original and traditional, are diverse and beautiful and include characters such as lion, deer, deer, etc. Each hand that is woven consists of 32 straws, which are woven into the bundles if necessary.

Chig can be considered one of the most important and valuable handicrafts of nomads, which is very beautiful apart from its very important use in the life of nomads, which is of course due to the capable and artistic hands of nomad women through its patterns and coloring. This texture is used as a fence around the black tent or (sheep fence) and of course any place where they want to divide that space in some way. They also use the qiq rug to protect small lambs in the cold season and place it in the corner or back of the tent and cover its floor with straw to protect the lambs and goats from disease.

Main ingredients

The main materials of most of these handicrafts are goat hair, sheep (in some cases camel) wool. Of course, vegetable fibers are also used in some cases, such as cotton, which plays a role in many purchases of Iranian handicrafts . As it is known, handicrafts originate from livestock and agricultural products. They use reeds (plant fibers that are provided from around the rivers) and goat hair (sometimes wool and sometimes colored yarns) to make chig. Although the tools used are simple and basic, for example scythe, knife, file, lid, scissors and needle... but the main element that makes this "art-craft" emerge is the skill and taste of its weavers.

kilim bag

10- Mattress

One of Iran's decorative-use handicrafts is called "mafaresh". It is a hand-woven rug with a rectangular shape and a box-shaped door, which is used to transport quilts and mattresses or household items during nomadic migrations. Its motifs are sometimes prominent and additional. Mofarsh's carvings and paintings are attractive and happy, and its production is mostly in Ardabil, among tribes and tribes including Kerman tribes and Shahson tribe. How to maintain it, willow protection, continuous humidity, heat and fire, radiation? It is directly and continuously exposed to the sun, chemical bleaches and sharp objects and can be washed with lukewarm water and soap and ordinary non-acidic detergents.

11-Other carpet fabrics 

There are other rugs, such as the Kashe  or Kuche kilim , which is originally hand-woven by the Turkmens, as well as the Chente kilim , which is similar to Khorjin and is woven in Fars, and the proverb, "We have nothing in the Chente", refers to the same model of product, which is also thrown on the four legs. They used to pour provisions and necessities inside it. Similarly, another model of rugs is the joval, which is used to pour food or store it in some ways and it looks like a bag. Put your unreasonable expectations from your people in their place and if you see their faults as big and numerous, be fair and look at your own faults as well.