راه اندازس فروشگاه سوغات

۰ بازديد

بسیاری از افراد در حوزه ی صنایع دستی فعالیت می کنند اما محل مناسبی برای فروش کار های دستی خود ندارند و به دلیل عدم داشتن سرمایه ی کافی قادر نیستند محلی را خریداری یا اجاره کنند. این افراد می توانند با راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ، کار خود را آغاز کنند و در این عرصه شهرت زیادی پیدا کنند. تنها کافی است با برخی از اصول آن آشنا شوید تا بتوانید اقدامات درستی انجام دهید و فعالیت خود را آغاز کنید.

صنایع دستی از دیرباز مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. مردم علاقه ی بسیاری به کار های دستی نشان می دهند و ارزش زیادی برای آن قائل هستند. علاوه بر علاقه ی مردم ایران به صنایع دستی، صنایع دستی در میان کشور های دیگر هم طرفداران بسیاری دارد. گردشگران کشور های خارجی به عنوان سوغاتی و یادگیری از کشوری که به آن سفر کرده  اند، صنایع دستی بسیاری را به خود به کشورشان می برند. بسیاری از افراد برای خرید صنایع دستی مورد نظر خود از این مغازه به مغازه ی دیگر می روند. اما با وجود یک فروشگاه اینترنتی صنایع دستی، مشتریان به راحتی می توانند کیفیت محصولات، قیمت صنایع دستی فروشگاه های اینترنتی متعددی را با بررسی و با هم مقایسه کنند. به همین دلیل بسیاری از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی هستند.

خرید و فروش در فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

مسلما اگر به دنبال فروش صنایع دستی خود هستید، نیازی به این بخش ندارید. اما بسیاری از فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی محصولات مختلف را از هنرمندان دریافت می کنند و امکان فروش را برای آن ها فراهم می کنند با این کار هم هنرمندان راهی برای فروش کار های دستی خود پیدا کرده اند و هم سود قابل توجهی متوجه مدیر فروشگاه خواهد بود.

ممکن است گروهی هنرمند باشید که به دنبال فروش کار های هنری خود هستید، با راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی می توانید تمامی محصولات خود را به فروش برسانید و از هنرمندان دیگر هم حمایت کنید.

محصولات صنایع دستی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

صنایع دستی تنها به یک حوزه محدود نمی شود. صنایع دستی گستردگی بسیاری دارند. صنایع دستی می تواند شامل بخش های مختلفی باشد:

اگر سابقه ی طولانی در زمینه ی صنایع دستی دارید ممکن است بخواهید در تمامی این عرصه ها فعالیت کنید. اما ممکن است فقط در زمینه ی چرم فعالیت کنید. پس فروشگاه شما تنها به محصولات چرمی اختصاص داده می شود. بر همین اساس می توانید فروشگاه خود را دسته بندی کنید تا روند خرید را برای مشتریان آسان کنید.

چگونگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی که بتواند به خوبی در این عرصه عمل کند، نیازمند مدیریتی یکپارچه و ویژگی های منحصر به فرد است. مدیریت یکپارچه سامانه فروشگاهی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید تمامی موارد مورد نیاز یک فروشگاه صنایع دستی را مانند سیستم حسابداری فراهم کنید. وجود سیستم یکپارچه می تواند مدیریت را برای صاحبان فروشگاه آسان کند و منجر به شکوفایی کسب و کار ها شود. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ابتدا بهتر است این کسب و کار و نوع نیاز های آن را از چندین جهت مورد بررسی قرار دهیم:

بسته بندی صنایع دستی و نحوه ی ارسال:

صنایع دستی به دلیل نوع موادی که در آن استفاده می شود، بسیار حساس هستند. به عنوان مثال برخی از صنایع دستی، چوبی و شیشه ای هستند و ممکن است در زمان ارسال آسیب بسیاری به آن ها وارد شود. حتی برخی از صنایع دستی مانند محصولات فلزی نیز ممکن است آسیب ببیند زیرا این محصولات هنر دست هستند و کوچک ترین ضربه به آن ها ممکن است تمامی زیبایی آن را از بین ببرد. به همین دلیل زمانی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود هستید، باید از بسته بندی و روش های ارسالی استفاده کنید که بتواند سفارشات مشتریان را بدون کوچک ترین آسیبی به مشتریان تحویل دهد. در صورتی هم که آسیبی به صنایع دستی ارسال شده وارد شده باشد، شما باید امکان بازگشت آن ها را برای مشتریان فراهم کنید.

علاوه بر بسته بندی های مناسب برای هر محصول، زیبایی آن هم اهمیت بسیاری دارد. البته این نکته در یک فروشگاه اینترنتی ضروری نیست اما می تواند تاثیر بسیاری بر مشتریان بگذارد. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که در زمینه ی هنر فعالیت دارند، برای جلب مشتری، بسته بندی محصولات خود را تزیین می کنند.

دسته بندی صنایع دستی:

همان طور که گفتیم صنایع دستی انواع گوناگونی دارد و هر کدام با زحمت فراوان ساخته می شوند. برخی از فروشگاه های اینترنتی، صنایع دستی را براساس نوع هنر هر محصول دسته بندی می کنند و برخی براساس دسته هایی مانند لباس و پوشاک، زیور آلات، لوازم تزیینی، دسته بندی می کنند. شما هم می توانید با توجه به صنایع دستی که در اختیار دارید، فروشگاه اینترنتی خود را دسته بندی کنید. قاعده ی خاصی برای دسته بندی صنایع دستی وجود ندارد، اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که صنایع دستی باید به نحوی دسته بندی شوند که به طور کامل معرف تمامی بخش های فعالیت شما را باشند.
خرید عمده صنایع دستی

عکس صنایع دستی:

زیبایی صنایع دستی از همه چیز برای مشتریان مهم تر است. به چه دلیل یک مشتری ممکن است قصد خرید صنایع دستی را داشته باشد؟ مسلما اولین پاسخ به این پرسش زیبایی است. البته درست است که افراد می خواهند از شهر های مختلف سوغاتی داشته باشند و یا از کار های دستی هنرمندان حمایت کنند اما اگر محصولی از نظر مشتریان زیبا نباشد قطعا آن را نمی خرند. با وجود اینکه بحث زیبایی سلیقه ای است، اما در راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی فراهم آوردن عکس های بسیار زیبا از محصولات برای مشتریان، می تواند آن ها را متقاعد کند که خرید کنند. البته این به معنای فریب دادن مشتریان نیست، بلکه به معنای بالا بردن کیفیت تجربه ی مشتریان در فروشگاه شما است. زمانی که عکس های بی کیفیتی برای محصولات خود قرار می دهید، مشتریان حس می کنند که شما تنها به دنبال فروش محصولات هستید و هیچ اهمیتی به آن ها نمی دهید. به همین دلیل با فراهم آوردن عکس های با کیفیت در اندازه ی مناسب مشتریان را راضی نگه دارید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

ویژگی صنایع دستی:

هر محصول ویژگی های منحصرد به فرد خود را دارد. مشتریان با خرید هر محصول به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد هر کدام از آن ها هستند. اما اطلاعاتی که به مشتریان داده می شود، باید چگونه باشد؟ اطلاعاتی مثل سایز و یا ابعاد یک محصول برای مشتریان اهمیت دارد. به علاوه شرح نوع موادی که در آن ها استفاده شده می تواند اطمینان مشتریان را برای خرید جلب کند. برخی از فروشگاه ها هیچ اطلاعاتی در مورد صنایع دستی نمی دهند و تصور می کنند تنها چیزی که برای مشتریان مهم است زیبایی است. همان طور که گفتیم زیبایی اهمیت بسیاری دارد اما برخی از مشتریان صنایع دستی به دنبال هنری ارزشمند با بهترین کیفیت هستند. بنابراین اگر خودتان در صنایع دستی فعالیت می کنید و محصولات خودتان را به فروش می رسانید، بهتر است تمام مراحلی که برای ساخت محصول هنری خود طی کردید و تمامی مواد و وسایلی که در آن استفاده کردید را برای مشتریان شرح دهید. زمانی که مشتریان متوجه شوند شما برای درست کردن یک وسیله چه زحمتی کشیده اید، مطمئنا به خرید علاقه ی بیشتری نشان خواهند داد. اما اگر از افراد مختلف محصولات خود را فراهم می کنید مسلما نیازمند کسب اطلاعات در زمینه ی صنایع دستی آن ها هستید.

ایجاد یک برند برای فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

شاید اسم برخی برند های معروف در کسب و کار های مختلف را شنیده باشید. اما سوال اینجاست که این برند ها چگونه توانسته اند در عرصه ی کسب و کار خود تا این اندازه مشهور شوند؟ یکی از دلایل پیشرفت و شهرت برند های معروف، شبکه های اجتماعی است. البته تنها داشتن یک اکانت در شبکه های اجتماعی نمی تواند چندان تاثیری بر روی فعالیت شما داشته باشد. زیرا هزاران فروشگاه اینترنتی وجود دارند یک در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند اما نتوانسته اند شهرت بسیاری برای خود دست و پا کنند. بنابراین در راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود باید چند نکته را در زمینه ی شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید:

  • برای داشتن یک برند موفق باید فروشگاه اینترنتی شما قابلیت اتصال به شبکه های اجتماعی را داشته باشد. فعالیت در تمامی شبکه های اجتماعی ضرورتی ندارد. تنها شبکه های اجتماعی که کاربران بیشتری در آن فعال هستند، کفایت می کند.
  • یکی از مهم ترین مسائل به روز رسانی شبکه های اجتماعی است. کاربران به فروشگاه هایی که شش ماه یک بار پست می گذارند اعتماد نخواهند کرد. به علاوه اگر به صورت مداوم فعالیت نداشته باشید، مشتریان فرض را بر این می گذارند که شما دیگر فروش ندارید. به همین دلیل دیگر خرید نمی کنند.
  • علاوه بر این موارد، توضیحات کاملی را در رابطه با نحوه ی فعالیت و فروش خود برای مشتریان فراهم کنید و ببینید سوالات متداولی که مشتریان از فروشگاه های دیگر دارند، چگونه است و سعی کنید به تمامی این سوالات پاسخ دهید.
  • با فعالیت در شبکه های اجتماعی، زمانی که مشتریان فروشگاه اینترنتی شما را پیدا کنند، می توانند در صورت تمایل به شبکه های اجتماعی که شما در آن فعال هستید هم سری بزنند. کسانی هم که در شبکه های اجتماعی بسیار فعال هستند و همیشه همه چیز را از این طریق پیدا می کنند، با دیدن کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی به فروشگاه اینترنتی شما هم سر خواهند زد و خرید می کنند.

بنابراین نتیجه می گیریم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ، استفاده از کانال های مختلف فروش می تواند کار شما را گسترش و اعتبار شما را افزایش دهد.

چه امکاناتی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی لازم است؟

یک فروشگاه برای این که بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و نیاز های مختلف فروشگاه را پاسخ گو باشد، نیازمند امکانات ویژه ای است. این امکانات باید به شکل زیر باشند:

  • امکان پیش خرید صنایع دستی ناموجود: برخی از فروشگاه های اینترنتی این امکان را برای مشتریان خود فراهم می کنند تا بتوانند محصولات مورد نظر خود را حتی در صورت عدم وجود موجودی خریداری کنند.
  • امکان واریز هزینه ی برخی از صنایع به منظور پیش خرید آن ها
  • امکان محاسبه ی قیمت تعدادی صنایع دستی در خرید های عمده
  • امکان ارائه ی تخفیف به مشتریان با توجه به مجموع هزینه ی سفارشات
  • ماژول نظر سنجی
  • ثبت تراکنش به صورت خودکار به محض پرداخت از طریق درگاه های بانکی
  • امکان شخصی سازی فاکتور ها در سه نسخه
  • امکان ارائه ی انواع تخفیف ها به مشتریان براساس نحوه ی ارسال، مبلغ آن و یا یک مشتری خاص
  • فراهم آوردن امکان مرجوعی برای برخی از صنایع دستی
  • امکان تغییر درصدی قیمت صنایع دستی به صورت تکی و یا دسته ای: این امکان در رابطه با صنایع دستی خیلی کاربرد دارد. زیرا هزینه های خرید مواد مورد استفاده در صنایع دستی متغیر است. به همین دلیل قیمت صنایع دستی هم به طور پیوسته تغییر می کند.
  • امکان ایجاد تغییرات مختلف در صنایع دستی با استفاده از فایل اکسل
  • امکان نمایش موجودی برای صنایع دستی: با این امکان از موجود بودن یک محصول مطلع می شوید.
  • امکان تعریف روش ارسال برای مشتریان: روش های ارسالی از جمله پست سفارشی و پیشتاز، تیپاکس، پارسل، چاپار و غیره وجود دارد که شما می توانید با توجه به نوع محصول یکی از آنها را انتخاب کنید.
  • امکان تعریف روش هایی که برای یک محصول غیر قابل استفاده نیست. صنایع دستی کالاهای بسیار ظریف و حساسی هستند. به همین دلیل هر روشی برای ارسال آنها مناسب نیست.
  • امکان ثبت سند مالی بین طرف حساب ها
  • امکان مشاهده ی سود و زیان: مسلما زمانی فروشگاه شما گسترش یابد، نیازمند داشتن اطلاعات از قبیل سود و زیان خود هستید. با این امکان می توانید میزان کل فروش خود و یا هزینه های صرف شده را بررسی کنید.
  • امکان رهگیری وضعیت سفارشات: مشتریان با این امکان می توانند متوجه شوند که یک فاکتور در چه وضعیتی قرار دارد.
  • امکان ثبت فاکتور به صورت دستی برای فروش حضور صنایع دستی
  • ایجاد صفحاتی برای ارائه ی صنایعی دستی که دارای تخفیف هستند.
  • امکان ثبت فیش پرداخت

امکانات پیشرفته ی دیگر

  • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید هر یک از صنایع دستی
  • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید هر مشتری
  • امکان دریافت سود حاصل از فاکتور ها
  • امکان معین کردن سقف اعتبار برای طرف حساب های تعریف شده در سیستم فروشگاهی
  • امکان مشاهده ی جستجو هایی که درفروشگاه انجام شده است: این گزارشات به فروشگاه کمک می کند تا از صنایع دستی که بیش از همه طرفدار دارد و اغلب موجودی آن صفر می شود، با خبر شوند و به موقع بتوانند آن را تهیه کنند.
  • امکان مشاهده ی لیستی از صنایعی دستی که در فروشگاه ناموجود است و فراهم کردن آن ها
  • آنالیز کالا های حذف شده از سفارشات مشتریان و امکان ارسال پیامک به مشتریان بعد از تامین شدن کالا ها
  • امکان تعریف تعداد روز برای تهیه ی صنایع دستی ناموجود
  • ارائه ی گزارش منطقه ای از تعداد سفارشات، سود حاصل از آن ها، جمع تخفیفات
  • امکان ایجاد پیامک و ارسال آن به مشتریان خاص

آشنایی با سوغات و صنایع دستی کردستان

۱ بازديد

آشنایی با سوغات و صنایع دستی کردستان

صنایع دستی استان کردستان
عکس از گوگل

به هر منطقه‌ای از ایران که سفر می‌کنیم صنایع دستی متفاوت و مختص به آن شهر را با تاریخچه‌ای طولانی می‌بینیم. این روزها صنایع دستی جزئی از میراث فرهنگی است. کردستان یکی از استان‌های غربی ایران است که افراد مختلفی در روستاها و شهرهایش به ساخت صنایع دستی مشغول‌اند. لباس کردی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کردستان است.

سبک زندگی و فرهنگ بومی ساکنین این منطقه در ساخت صنایع دستی این استان بی‌تاثیر نیست. معمولا برای تولید این هنر‌های دستی از عناصر طبیعی و دامی مثل چوب درخت‌ها و یا پشم گوسفندان استفاده می‌شود. کردها مثل اقوام دیگر ایران با تولید صنایع دستی هم امرار معاش کرده و هم لوازم مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.سوغاتی استان کردستانعکس از گوگل

کلاش بافی

اگر به کردستان بروید یک وسیله دست‌ساز با نامی جالب می‌بینید. کلاش بر خلاف اسمش گیوه‌ای محلی و پای‌افزاری کردی است که از الیاف طبیعی بافته می‌شود و مهم‌ترین صنایع دستی کردستان به حساب می‌آید. جالب است بدانید که کلاش‌های کردستان نه تنها در ایران بلکه در جهان هم شناخته‌شده است و قدمتی ۸۰۰ ساله دارد. 

تولید کلاش در این استان رونق خوبی دارد و مردان و زنان زیادی در شهرهایی مثل سرو‌آباد، مریوان و اورامان به این کار مشغول‌اند. تولید رویه کلاش که بافتی ظریف دارد به عهده زن ها و زیره آن را مردها به عهده دارند و رنگ‌هایی که در این گیوه به کار می‌رود سفید، آبی و قرمز است.

کلاش‌های کردستان در مریوان و منطقه‌هایی مثل کانی‌دینار و جوجه‌سازی ساخته می‌شود. بیشترین سهم صادرات این صنایع دستی به کردستان عراق است. با اجاره آپارتمان در مریوان می‌توانید به بازارهای سنتی این شهر بروید و سوغاتی‌های مورد نظرتان را بخرید.

سوغاتی استان کردستان
عکس از گوگل

شال بافی

اگر به تاریخچه صنایع دستی کردستان نگاه کنید می‌بینید، شال‌بافی از گذشته‌های دور تا  به حال در کردستان رواج داشته و برخلاف نامش جالب است بدانید که این شال نوعی پوشش مردانه است.

مواد اولیه این دست‌بافت ظریف و زیبا از پشم نوعی بز‌، به نام مرغز، که پشم لطیفی دارد تهیه می‌شود و تولید آن را زنان و مردان شهرستان‌های بانه، سقز، مریوان و روستاهایی مثل کماله، اورامان تخت، آرمرده و ترجان برعهده دارند. این شال با توجه به الیافش خاصیت جالبی دارد، مثلا در تابستان خنک و در زمستان گرم است و حشرات گزنده از آن دوری می‌کنند.

شال بافی
عکس از گوگل

موج بافی

موج نوعی پارچه است که با استفاده از پشم گوسفندان بافته می‌شود و از آن برای تولید روانداز کرسی، سجاده و پتو استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با سفر به کردستان عشایری را ببینید که سال‌ها است در رشته موج بافی فعالیت می‌کنند.

در گذشته موج در لیست جهیزیه‌ دختران کرد و عشایر بوده است. نقوش موج را با طرح‌هایی مثل ترنج‌دار گنبدی، برگ بیدی، چشم بلبلی، سیاه‌وسفید، چهارخانه، گل‌گله، درخت و ماهی، پروانه و محراب می‌بافند.

هنوز هم اگر به بازارهای سنتی کردستان بروید چند استاد هنرمند موج‌باف را خواهید دید که با عشق و علاقه این هنر را زنده نگه داشته‌اند. 

صنایع دستی سقز
عکس از گوگل

گلیم بافی

گلیم‌بافی، یکی از صنایع دستی زیبای کردستان و از اولین ‌هنرهای فلات ایران است که شهرت جهانی دارد. اگر به گذشته سفر کنید می‌بینید که کرد‌زبان‌ها از گلیم برای کف‌پوش و تزئین خانه‌ و یا یک زیرانداز گرم و قابل حمل استفاده می‌کردند. هنرمندان این حوزه برای تار گلیم از نخ پنبه‌ای و برای پود آن از نخ پشمی دولای تابیده و الوان استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین نوع بافت گلیم دستباف سنتی در کردستان بافت چاکدار است که ساختاری منحنی و ظریف دارد و با دیدنش محو زیبایی آن می‌شوید. این گلیم‌ها از نقش‌هایی مثل گل وکیلی، گل فرنگ، گل چایی، دست و دلبر، نقشه قفقاز، گل چینی، محرمات، نقشه موسایی، گل میرزا علی و قاب قرآن بافته می‌شوند.

شما می‌توانید گلیم کردستان را از شهرهایی مثل سنندج، بیجار، سقز و روستاهای اطراف مریوان خریداری کنید. کیف گلیمی

صنایع دستی سنندج
عکس از گوگل

قالی کردستان

قالی یکی از مهم‌ترین و زیباترین صنایع دستی کردستان است. مشهورترین قالی‌های این منطقه متعلق به سنندج، بوکان و بیجار است که در طرح‌های گوناگونی شکسته نظیر انواع هراتی، گل وکیلی، گل میرزاعلی، گل مینا و شاخ گوزن، میناخانی و… بافته می‌شوند.

برای تهیه صنایع دستی کردستان می‌توانید به بازار قدیم سنندج بروید و از میان قالی‌های رنگارنگ این بازار خریدی داشته باشید.

نمدمالی

نمدمالی از صنایع دستی قدیمی کردستان با سابقه‌ای ۳۰۰۰ ساله است و معمولا برای تهیه زیراندازهای مختلف به‌کار می‌رود. برای تولید نمد عملی به‌عنوان بافتن انجام نمی‌شود بلکه با ایجاد فشار، رطوبت و حرارت الیاف‌ها در هم می‌روند. مواد اولیه آن پشم حلاجی شده گوسفند، رنگ‌های طبیعی، آب و صابون است.

الیاف فشرده این نمدها ضد‌آب و عایق دما است و تولید آن به حدود یک روز زمان نیاز دارد. گرمای حاصل از تماس بدن با نمد سبب گردش خون بهتر در آن ناحیه می‌شود. اگر از درد کمر و دردهای رماتیسمی رنج می‌برید می‌توانید از نمد برای تسکین گرفتگی عضلات نیز استفاده کنید.

صنایع دستی سنندج
عکس از گوگل

جاجیم بافی

جاجیم بافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی کردستان است. اگر به شهرهای این استان سفر کنید می‌توانید وسایلی مثل زیرانداز و رویه کرسی را ببینید که در تولید آن‌ها از بافت جاجیم استفاده شده است. جاجیم پارچه‌ای ضخیم و بدون پرز است که به گلیم شباهت دارد و به صورت راه‌‌راه با نخ‌های پشمی، پنبه‌ای، ابریشمی، کرک، رنگ‌های گیاهی و طرح‌های ساده هندسی بافته می‌شود.

در حال حاضر از جاجیم برای تهیه پتو، رختخواب، زیرانداز دو رو، پشتی، سجاده نماز، رومبلی و تولید کیف و کفش استفاده می‌شود و معمولا این محصول‌ها هنر دست زن‌های عشایر کردستانی است.

صنایع دستی سنندج
عکس از گوگل

نازک کاری چوب

قدمت نازک‌کاری چوب در استان کردستان به یک قرن‌و‌نیم قبل برمی‌گردد. هنرمندان این رشته قطعه‌های چوب درختانی مثل گردو  و سنجد را صیقل می‌دهند و با روکش کردن آن طرح و نقش زیبایشان را به نمایش در‌می‌آورند. به احتمال زیاد شما محصول‌های نازک کاری کردستان را بارها دیده‌اید.

امروزه با استفاده از این هنر ظریف محصولاتی مثل تخته‌نرد، میز شطرنج، جعبه جواهر، قوطی سیگار،‌ عصا، رحل و قاب عکس را می‌سازند که طرفداران زیادی دارد. کردستان و به‌ خصوص شهر سنندج از مهم‌ترین مرکز‌های تولید محصولات نازک‌کاری چوب به حساب می‌آیند.

صنایع دستی
عکس از گوگل

گیوه چاروق

همان‌ طور که می‌دانید گیوه پا افزاری محلی است اما اینکه چرا گیوه بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم طرفداران خود را دارد باید بگوییم چون این محصول سبک، مقاوم، خنک، راحت و ارزان است و روستاییان و عشایر خودشان می‌توانند آن را تولید کنند. گیوه چاروق یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کردستان است و رویه‌ای از نخ پرگ و ریسمان‌های پنبه‌ای دارد و انتهای آن را با لته‌های به هم فشرده و یا چرم در هم می‌کشند. گیوه چاروق برای فصل‌های بهار تا پاییز بهترین انتخاب برای مردم سخت‌کوشی است که برای کشاورزی و دامداری باید از راه های صعب‌العبور بگذرند.

صنایع دستی شهر ساری

۲ بازديد

ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور به‌شمار می‌رود. همراه با شمیران گشت باشید تا صنایع دستی شهرستان ساری را برای شما معرفی نماید .

 

یکی از بنام ترین صنایع دستی شهر ساری و استان مازندارن، نساجی است. شاید نام نساجی مازندران به گوشتان خورده باشد، شهرت این برند نشانی از قدمت نساجی در این منطقه است. در اکثر روستاها و برخی از شهرهای مازندران بافت پارچه همچنان به شیوه ی سنتی مرسوم است که برخی افراد آن را بصورت دستی و برخی دیگر با دستگاه های بافندگی ساده می بافند. این پارچه ها برای کاربردهای مختلفی بافته می شوند بعنوان مثال برای لباس، لباس محلی، رومیزی، روتختی و … استفاده می شوند.

 

از جمله صنایع دستی استان مازندران می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم‌چه بافی، بافت گلیم‌چه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک سازی اشاره کرد. قالی بافی و گلیم بافی از رشته‌های اصلی و اساسی مازندران نیست ولی در استان بافته می‌شود.

 

کنده کاری چوب ساری

اشیای چوبی به شکل های مختلف یکی از صنایع دستی شهرستان ساری و دیگر شهرهای مازندران است که به وفور به چشم می خورد و این فراوانی به علت در دسترس بودن چوب بعنوان ماده اولیه لازم است. هنرمندان این حرفه از چوب وسایل مورد استفاده مانند قاشق چوبی، صندوق، ظرف، مجسمه و … می سازند. چوب مورد استفاده چوب راش، فوفل،گردو و افراست که به دلیل صاف بودن سطحشان برای این کار استفاده می شوند. همچنین هنر دیگر مربوط به کنده کاری بر روی چوب منبت کاری است که با توجه به طرحی مشخص بر روی سطح مورد نظر، نقش برجسته ایجاد می کنند.

لاک تراشی ساری

لاک تراشی هنر مورد توجه روستاییانی است که در نزدیکی جنگل زندگی می کنند آن ها در گذشته بیشتر براساس نیاز کالاهای مورد استفاده ی خود را از چوب می ساختند و اکنون بیشتر جنبه تزئینی به خود گرفته است. در تعریف لاک تراشی باید بگوییم هنری است که از ریشه و چوب درختان مناسب با توجه به ویژگی های منحصر به فرد که برای این کار لازم است کالاهای مورد استفاده ساخته می شوند. چند مورد از اشیایی که توسط این هنر بوجود آمده اند لاک دانه پاش، قند چوله، تنباکو چوله، قاشق و … است.

 

کارهای دستی ساری

 

حصیر بافی

حصیر بافی در برخی از روستاهای استان مازندران به ویژه در غرب استان رایج است. در مازندران از نوعی حصیر به نام «کوب» برای زیرانداز استفاده می‌شود. برای بافت «کوب» از گیاهان خود رو چون «گاله» و «واش» که در باتلاق‌ها و اب بندان‌ها می‌روید بهره می‌جویند. برای تهیه زنبیل و سبد نیز از همین گیاهان استفاده می‌شود. گاه تهیه این مصنوعات با به‌کارگیری چوب و نی یاد و نوع علف به نام‌های «وران» و «سازیر» انجام می‌شود.

 

چنته لفور

چنته نوعی کیف دسته دار است که در روستای «لفور» از توابع سواد کوه تولید می‌شود برای بافت آن از دستگاه «کرک چال» استفاده می‌شود و مراحل تولید آن مانند جاجیم است با این تفاوت که پس از پایان کار، دوردوزی و گاه با مهره‌های تزیینی و خرمهره تزیین می‌شود.

دسته بندی صنایع دستی ایران

۳ بازديد

 

صنایع دستی کشورمان را که بر اساس نظر کارشناسان ، یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان است ـ همراه چین و هند ـ از جهات گوناگون می‌توان طبقه‌بندی کرد ، ولی از آنجا که روش تولید فرآورده‌های دستی یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این « هنر ـ صنعت » است ، طبقه بندی زیر که بر مبنای روش ساخت این گونه محصولات به عمل آمده است ، می‌تواند مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گیرد .

سوغات کرمانشاه / دسته بندی صنایع دستی ایران

1. بافته‌های داری : محصولاتی است که به کمک دارهای افقی یا عمودی مستقر در زمین ، در زمان بافت ، تولید می‌شود . گلیم ساده ، گلیم سوماک ( گلیم یک رو )، زیلو ، پلاس ، گبه و قالی، مشهورترین بافته‌های داری و ضمناً مهمترین زیراندازهای سنتی ایران به شمار می‌روند .

2. دستبافی ( نساجی سنتی ) : فرآورده‌هایی که با کمک دستگاههای بافندگی دو وَردی ، چهار وَردی ، شش وَردی، هشت وَردی و ژاکارد دستی تولید می‌شود . زری، مخمل ، ترمه و « دارایی » شاخص‌ترین دستبافتهای کشورمان محسوبند و جاجیم و پارچه‌های دستباف پنبه‌ای ، پشمی و ابریشمی که درمناطق شهری ، روستایی و عشایری تولید می‌شود ، از دیگر دستبافتهاست .

3. بافتنی : انواع محصولاتی که با کمک میل و قُلاب و مانند آن ، با بهره‌گیری از الیاف طبیعی تولید می‌شود ؛ نظیر جوراب ، کلاه ، دستکش ، شال گردن و غیره که امروزه به طور کلی در مناطق روستایی و گاه عشایری به دست زنان تولید می‌شود .

4. رودوزیهای سنتی : همه محصولاتی که از طریق دوختن نقوش سنتی روی پارچه‌های بی‌نقش ، یا کشیدن قسمتی از نخهای تار و پود پارچه به وجود می‌آید . سوزندوزی بلوچ ، تپه دوزی کرمان ، قلاب دوزی رشت ، گلابتون دوزی بندر لنگه ، سوزن دوزی ممقان ، سوزندوزی و ملیله دوزی اصفهان جزء مشهورترین رودوزیهای ایرانی است . شمار رودوزیهای سنتی ایران را می‌توان متجاوز از 30 نوع دانست که در هر منطقه از کشورمان با بهره‌گیری از ویژگیهای منطقه‌ای از نظر طرح و نقش و بر اساس سنتهای موجود تولید می‌شود .

5. چاپهای سنتی : مراد از « چاپهای سنتی » ، نقش پذیری پارچه ، با مهر ، قلم مو و نظایر آن است . چاپ قلمکار در روزگار ما در اصفهان از رونق بسزایی برخوردار است و بیشتر با قالبهای چوبی بر روی پارچة متقال انجام می‌شود . چاپ کلاقه‌ای در تبریز و اسکو رواج دارد و به طور کلی بر پارچة ابریشمی با مهر و به شیوة خاص صورت می‌پذیرد .

6. نمدمالی : انواع فرآورده‌هایی که با تراکم فشردة توده‌های پشم و کرک در شرایط فنی مناسب از طریق ورزدادن تهیه می‌شود . از این راه ، محصولاتی مانند کلاه نمدی ، پالتو نمدی ( کَپَنک) ، نمد زیرانداز و غیره تهیه می‌شود . نمد مالی به صورت نمد زیر انداز ، در شهرهایی چون استهبان ، رامسر ، سمنان ، بهبهان و غیره رواج دارد ، ضمن آنکه تولید کلاه نمدی که بخشی از لباسهای سنتی مردان لُر ، قشقایی ، بختیاری است ، در شهرهایی چون شهر کرد و شیراز رونق دارد .

7. سفالگری و سرامیک سازی : محصولاتی که با استفاده از گلِ رس و همچنین گِلِ به دست آمده از سنگهای کوارتز و کائولین به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس پخته می‌شود .

محصولات سفال و سرامیک مناطقی چون لالجین همدان ، میبُدیزد ، مندگناباد ، اصفهان ، شهرضا ، نطنز ، تبریز و قم از شهرت بسزایی برخوردار است ، ضمن آنکه طی سالهای اخیر ، محصولات جالب و باارزشی در شهر تهران به دست صنعتگران هنرمند سفالگر ساخته و عرضه شده است .

8. شیشه گری : محصولاتی که از طریق شکل دادن مواد معدنی ذوب شده در کوره ، نظیر سیلیس ، خرده شیشیه و یا ترکیبی از این دو و با استفاده از روش دمیدن با لولة مخصوص و کاربرد ابزار دستی شامل انبر ـ قیچی و قالبهای ویژه و غیره حاصل می‌شود و مراحل تکمیلی و تزیینی دیگری نظیر نقاشی ، تراش ، آبگزنمودن ، مات کردن ، تلفیق با فلز و غیره را نیز در بر می‌گیرد .

مهم ترین مرکز ساخت محصولات شیشة دست ساز ، تهران است که در آن کارگاههای متعددی به تولید محصولات شیشه‌ای با « روش فوتی » ( = دست ساز ) می‌پردازد .

9. تولید فرآورده‌های پوست و چرم : محصولاتی که با استفاده از پوست و چرم دباغی شده به شیوة سنتی تولید می‌شود ، نظیر پوستین ، کلاه پوستی ، چاروق . محصولاتی تکمیلی چرمی ، نظیر تلفیق چرم با محصولات دستباف ، جزء این گروه هستند .

در زمینه تولید فرآورده‌های پوستی ، شهرهایی نظیر مشهد ، شاندیز ، بجنورد ، قوچان و شیروان در استان خراسان و شهر اصفهان مشهور هستند و زیباترین چاروقها در بجنورد ، قوچان ، ماسوله ، زنجان ، مهاباد و سردشت تولید می‌شود . ضمن آنکه شهر تهران هم مهمترین مرکز تولید محصولات تکمیلی چرمی است و هم آنکه کارگاههای متعددی در این شهر به تهیه و ارائه محصولات چرمی شامل نقاشی ، خطاطی و حکاکی روی چرم با استفاده از چرم‌های سبک ـ یعنی چرمهای تهیه شده از پوست گوسفند و بز ـ می‌پردازند . خرید صنایع دستی

10 . محصولات فلزی و آلیاژ : فرآورده‌هایی که به شیوة سنتی ، با استفاده از ابزار دستی و انواع فلزات ( مس ، نقره ، طلا و آهن ) و انواع آلیاژها ( برنج و ورشو ) تولید می‌شود ، نظیر انواع ظروف خانگی ، چاقو ، قندشکن ، قلم تراش ، قفل و غیره .

11.قلمزنی ، مشبک کاری و حکّاکی روی فلزات و آلیاژها : « هنر ـ صنعتی » است که طی آن طرحها و نقوش سنتی با استفاده از قلم ، چکش و سایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز یا آلیاژ شکل می‌گیرد .

12.سنگ تراشی و حکّاکی روی سنگ : شامل مصنوعاتی است که مواد اولیة اصلی آن را انواع سنگها نظیر فیروزه ، سنگ مرمر ، سنگ یشم ، سنگ سیاه ، سنگ سفید ( آلاباستر ) و غیره تشکیل می‌دهد و با ابزار و وسایل مختلف تراشیده یا حکاکی می‌شود ، نظیر انواع ظروف ، پایة چراغ ، هاون ، ظرف میوه ، انواع نگین و آثار تزیینی و غیره . در زمینة سنگ تراشی و حکاکی روی سنگ ، صنعتگران شهر مشهد به سبب آثار متنوع و با ارزشی که از سنگهای گوناگون ، و از آن جمله فیروزه ، تولید و ارائه می‌کنند ، شهرت دارند ؛ ضمن آنکه در شهرهای قم ، کرمان و تهران نیز فرآورده‌های مصرفی و تزیینی جالبی از سنگهای مختلف تولید و عرضه می‌شود .

13.خرّاطی چوب : شیوه‌ای از تولید محصولات چوبی است که طی آن و با ابزار و وسایل مختلف و به طور کلی به وسیلة دستگاه خراطی ، اشیائی نظیر انواع قلیان ، گهواره ، پایة آباژور و ظروف مختلف ساخته و پرداخته می‌شود . این حرفه که قدمت و پیشینه‌ای بسی طولانی دارد ، هم اکنون در شهرهای مختلفی از کشورهای پررونق است .

14. ریزه کاری و نازک کاری چوب : روشی از ساخت فرآورده‌های چوبی است که طی آن با وسایل نجاری مانند ارّه ، رنده ، سوهان ، مغار و غیره قطعه‌های کوچک آماده شده را به صورت روکش بر روی بدنة چوبی می‌چسبانند و تحت فشار قرار می‌دهند . از این طریق ، انواع قاب عکس ، شکلات خوری ، جعبة کارد و چنگال و غیره ، حتی میز و صندی و مبلمان هم تولید و عرضه می‌شود .

در هنر نازک کاری چوب ، صنعتگران هنرمند سنندجی و ریزه کاران چوب ارومیه ، و نازک کاران چوب رشت به خاطر آثار زیبا و با ارزش و متنوعی که تولید و عرضه کرده‌اند ، نزد خاص و عام معروفند .

15 . منبت کاری ، کنده‌کاری و مشبک کاری چوب : شیوه‌ای دیگر از تولید محصولات چوبی است که طی آن طرحها و نقوش سنتی با استفاده از قلم ، چکش ، مُغار و دیگر ابزار نجاری بر روی چوبهای مرغوب و بادوام شکل می‌پذیرد .

در زمینة کنده کاری چوب ، باید از آثار زیبای صنعتگران ورازده علیا و جوربند در بخش چمستان شهرستان نور ، و در خصوص منبت کاری باید از آثار منبت کاران هنرمند آباده‌ای و گلپایگانی نام برد که برخی از تولیداتشان براستی در خور تحسین است ؛ ضمن آنکه طی سالهای اخیر ، آثار منبت زیبایی در تویسرکان ، جوکار ملایر ، اراک ، اصفهان و تهران ( به صورت مبلمان ) ساخته و عرضه شده است .

16. حصیر بافی : این زمینة هنری ، خود شامل زمینه‌های دیگری است ، چون بامبوبافی ، مروار بافی ، ترکه بافی ، سبد بافی و چیغ بافی ( = دیوارة اطراف سیاه چادر عشایر که از نی و یشم تهیه و غالبا ً نقشهای زیبایی هم بر روی آن بافته می شود ) . اما حصیر بافی ، بافت رشته‌های حاصله از الیاف سلولزی ( گیاهی ) با دست و ابزار سادة دستی است که طی آن محصولات گوناگونی چون حصیر زیر انداز ، سفرة حصیری ، انواع سبد ، انواع ظروف و غیره تولید و عرضه می‌شود .

گفتنی است که در هر منطقه‌ای از کشورمان ، با توجه به مواد اولیة در دسترس و سنت تولید ، انواع حصیر و سبد بافته می‌شود . چنانکه در سیستان و بلوچستان ، از برگهای نخل وحشی ( داز ) برای تولید حصیر استفاده می‌کنند ، در دزفول از برگهای درخت نخل به همراه کانوا یا مواد اکریلیک ، برای تولید سبدهای کوچک زیبای حصیری معروف به « کپو » بهره می‌گیرند .

در برخی از روستاهای میناب از برگ نخل برای تولید انواع محصولات حصیری استفاده می‌شود و در استانهای گیلان و مازندران از گیاهانی چون « لیغ » ، « سوف » و « ساریز» برای حصیر بافی استفاده می‌کنند ، در طُرقبه از ترکه‌های گیاهی موسوم به « ارغوان » سبد بافته می‌شود و در رشت از ترکه‌های « بید مرواری » محصولات و ظرفهای گوناگون حصیری می‌بافند که به « مروار بافی » معروف است .

17. خاتم سازی : روشی از تولید فرآورده‌های چوبی که طی آن با استفاده از روکش به دست آمده از به هم چسباندن و برش زدن قطعات کوچک فلزات ، استخوان و انواع چوب در شکلها و طرحهای سنتی معمولاً به صورت هندسی و به کمک ابزار و وسایل مختلف ، فرآورده‌هایی مانند انواع قاب عکس ، جعبه ، شکلات خوری ، میز ، صندلی و حتی مبلمان ساخته می‌شود .

18. معرق کاری : در این هنر ، طرحها و نقشهای سنتی را بر زمینة چوبی یا سرامیک اجرا و سپس داخل خطوط طرحها را خالی و فضای خالی شده را با قطعات آمادة چوب ، سرامیک ، فلز ، صدف و سنگ پر می‌کنند . هنر معرق ، معرق چوب ، کاشی معرق ، معرق سوخت روی چرم را شامل می‌شود . نظر به اهمیت منبت کاری و معرق چوب و نیز خاتم سازی به عنوان هنر منحصر بفرد ایران اسلامی ، این رشته‌ها جداگانه و به تفصیل توضیح داده شده است .

19 . کاشی گری : « هنر ـ صنعت » شکل بخشیدن به گِل ، پخت آن در کوره ، تزیین آن با رنگ ، لعاب و نقش و سرانجام پخت دوباره در کوره که در کشورمان سابقه‌ای بس طولانی دارد .

از کاشی که خود انواع مختلفی نظیر هفت رنگ ، معرق و معقلی دارد ، برای تزیین و زیبایی اماکن مذهبی و دیگر مجموعه‌های فرهنگی و گاه ساختمانهای مسکونی استفاده می‌کنند .

ایرانیها در این هنر ، پیشینه‌ای کهن و درخشان دارند و پیوسته هنرشان در ابعاد جهانی مطرح بوده و هست . کاشیهای معرق مسجد شیخ لطف الله در اصفهان ، کاشیهای هفت رنگ مسجد امام در اصفهان ، کاشیهای مَعقِلی موجود در مسجد گوهرشاد و بقعة شیخ صفی الدین اردبیلی و غیره همه بیانگر ذوق و هنر سرشار ایرانیان در ساخت کاشی و زیبا سازی بناست .

کاشی سازی از جمله هنرهایی است که طیّ دو دهة اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است و کاشی کاران هنرمند ایرانی به ویژه کاشی کاران اصفهانی ، مشهدی و شیرازی برای زینت بخشیدن و احیاء و مرمت اماکن متبرکه در داخل و خارج کشور و دیگر آثار باستانی و فرهنگی تلاش و کوشش بسیار کرده‌اند .

20.ملیله سازی : ساخت اشیاء مختلف نظیر سرویس چایخوری ، تُنگ و همچنین برخی از زینت آلات با استفاده از مفتولهای نقره ، طلا و به طور نادر مس و به کمک ابزار و وسایل سادة فلز کاری نظیر حدیده ، نورد ، انبر ، قیچی و کورة مخصوص .

1. میناکاری : مراد ساخت بدنة فلزی ، لعاب کاری ، پخت ، نقاشی و پخت دوبارة اشیاء در کوره است که همة این مراحل به کمک ابزار و وسایل ساده و استفاده از طرحهای اصیل و سنتی در مرحلة نقاشی انجام می‌شود و به نام « مینای نقاشی » هم معروف است .

2. ساخت اشیاء مستظرفه و هنری : منظور ساخت اشیاء و وسایل ظریفی است که در آنها عامل هنر به مراتب بیش از فنون تولیدی دیگر دخالت داشته و عامل کاملاً تعیین کننده‌ای بوده است . این گروه شامل نگار گری ، نقاشی روی صدف ، لاکی ( = نقاشی روغنی ) ، تذهیب و تشعیر می‌شود .

3. ساخت زیور آلات : مراد ساخت و تولید جواهرات محلی و همچنین زینت آلات با استفاده از طلا ، نقره و انواع آلیاژهاست .

4. ساخت دیگر فرآورده‌های سنتی : نظیر فیروز نشانی ( فیروزه کوبی ) ، طلا کوبی روی فولاد ، انواع عروسکهای محلی ( عروسک با لباسهای سنتی مناطق مختلف کشور ) ، تخت کشی گیوه ( آجیده و لته‌ای ) و غیره که با ابزار وسایل دستی و با استفاده از طرحهای سنتی ساخته و پرداخت می‌شود .

سوغات و صنایع دستی ایلام

۳ بازديد
صنایع ‌دستی هر شهری درواقع اثرانگشت مردم آنجاست و سوغات و صنایع دستی ایلام هم از این قضیه مستثنا نیست. به نظر من یکی از قشنگ‌ترین بخش‌های سفر به هر شهری، خرید یک یادگاری، حتی کوچک، از صنایع دستی آن شهر است. ایلام یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران در غرب کشور است. شهری که آب و هوایی نیمه گرم و کوهستانی دارد و رنگ و بوی زندگی سنتی هنوز در آن جاری است. بهترین زمان سفر به ایلام بهار و پاییز است. در این ۲ فصل ایلام زیبای ما در دلبرانه‌ترین حالت خود قرار دارد و سفر به آن به یکی از منحصربه‌فردترین سفرهای شما تبدیل می‌شود.
سوغات و خرید صنایع دستی ایلام یکی از قدیمی‌ترین راه‌های امرار و معاش اهالی این خطه بوده است و به همین خاطر جای تعجب نیست که مردم این منطقه، دستانی هنرمند در ساخت ظریف‌ترین و خاص‌ترین صنایع دستی داشته باشند.

گلیم نقش برجسته

معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، گلیم نقش برجسته است.
گلیم نقش برجسته گل سرسبد سوغات و صنایع دستی ایلام است. – عکاس: باشگاه خبرنگاران جوان

گلیم نقش برجسته ایلام نه‌تنها شناخته‌شده‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام است، بلکه به خاطر شهرت جهانی و اصالتی هم که دارد، به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. گلیم نقش برجسته ایلام درواقع ترکیبی از گره قالی و گلیم ساده است و به همین خاطر وزن زیادی ندارد. طرح و نقش‌های گلیم نقش برجسته ایلامی چشم هر بیننده‌ای را محو زیبایی‌هایش می‌کند. وقتی به این گلیم نقش برجسته نگاه می‌کنید ناخودآگاه در ذهنتان نوای ترانه‌های محلی ایلامی پخش می‌شود. ترانه‌هایی که بانوان محلی ایلامی موقع بافت این گلیم زیر لب زمزمه می‌کنند. نقش‌های این گلیم همان‌طور که از نامش پیداست، برجسته است و همین موضوع یکی از دلایل تفاوت گلیم نقش برجسته ایلام با سایر گلیم‌هاست. در حال حاضر شغل تعداد زیادی از بانوان هنرمند ایلامی، بافت این گلیم زیباست و به گفته خبرگزاری ایرنا، سالانه ۳ هزار مترمربع گلیم نقش برجسته ایلامی بافته می‌شود.

احرامی بافی

احرامی‌بافی در ایلام و خوزستان رونق زیادی دارد.
یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، احرامی بافی است. – عکاس: خبرگزاری ایسنا

احرافی بافی یکی از زیرمجموعه‌های هنر پارچه‌بافی در ایران است. احرامی بافی درواقع هنر بافت پارچه‌هایی است که بیشتر جنبه تزئینی دارند. احرامی بافی یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام به‌خصوص میان روستاییان و عشایر است. البته احرامی بافی در استان همسایه ایلام یعنی خوزستان هم شهرت زیادی دارد. بیشتر پارچه‌های احرامی به رنگ سیاه و سفید هستند، ولی بعضی وقتی‌ها این پارچه‌ها در رنگ‌های سبز و قرمز هم بافته می‌شوند.

احرامی بافی در ایران قدمتی طولانی دارد و از پارچه‌های احرامی بیشتر به‌عنوان رومیزی، تزئین دیوار، زیرانداز، سجاده و رومبلی استفاده می‌شود.

گیوه‌بافی

گیوه‌بافی یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام
گیوه یک انتخاب مناسب برای کسانی است که عاشق پیاده‌روی هستند. – عکاس: خبرگزاری ایرنا

بافت گیوه‌های محلی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران است. پس جای تعجب نیست که یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام گیوه‌بافی باشد، به‌خصوص اینکه عشایر مهربان و زحمت‌کش درصد زیادی از جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه چند سالی می‌شود که دوباره گیوه‌ها محبوب شده‌اند و خیلی از طرفداران مد و فشن برای اینکه پوشش خاص‌تری داشته باشند، از گیوه‌های محلی به‌جای کفش‌های رایج استفاده می‌کنند. گیوه یک انتخاب مناسب برای کسانی است که عاشق پیاده‌روی هستند و حال و هوایشان با پیاده‌روی‌های طولانی عوض می‌شود. اگر شما هم از این دسته افراد هستید پیشنهاد می‌کنم در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام، خرید گیوه‌های محلی را در صدر فهرست قرار دهید.

نمدمالی

نمدمالی هنری قدیمی در خطه ایلام است.
نمدمالی یک اثر هنری است که چیره‌دستان ایلامی آن را از پشم گوسفند درست می‌کنندعکاس: شبکه العالم

نمدمالی هم مثل گیوه‌بافی یکی از صنایع دستی رایج در بیشتر شهرهای ایران است. نمدمالی یک اثر هنری است که چیره‌دستان ایلامی آن را از پشم گوسفند درست می‌کنند و خروجی آن محصولی زیبا و خاص است. خاصیت اصلی محصولات نمدی که از آن‌ها هم به‌عنوان پوشاک و هم زیرانداز استفاده می‌شود، گرم بودن آن است. البته هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه‌ای که دارد از این محصولات نمدی در قسمت خاصی از منزلش مثل رومیزی و … هم استفاده کند.

جاجیم‌بافی

چیغ‌بافی

چیغ‌بافی از جمله سوغات و صنایع دستی ایلام است که بیشتر بین عشایر رایج است.
چیغ مثل یک عایق برای محل زندگی عشایر عمل می‌کند. – عکاس: خبرگزاری مهر

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم عشایر درصد زیادی از جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام هنر دست این مردم نازنین به‌وفور دیده می‌شود. چیغ‌بافی یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام و مناطق عشایر نشین است که در کمتر جایی می‌توان نظیرش را پیدا کرد. چیغ درواقع همان چادر داخلی عشایر با آن رنگ و لعاب بی‌نظیرش است که با نخ و نی درست می‌شود. چیغ‌ها به خاطر مواد اولیه‌ای که برای ساختشان استفاده می‌شود، مثل یک عایق برای محل زندگی عشایر عمل می‌کنند و اجازه ورود گردوخاک، گرما و سرما را به داخل چادر نمی‌دهند.

حصیربافی

حصیر بافی یکی از سوغاتی‌های مشترک اکثر شهرهای ایران است.
قصه بافت حصیر هر منطقه خاص خودش است. – عکاس: خبرگزاری میزان

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام حصیربافی است. با اینکه حصیربافی یکی از صنایع دستی مشترک در بین اکثر شهرهاست ولی قصه بافت حصیر هر منطقه خاص خودش است. همین موضوع است که حصیربافی شهرهای مختلف را از یکدیگر متفاوت می‌کند. محصولات حصیری در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و در اکثر خانه‌ها حداقل ۱ یا ۲ محصول حصیری پیدا می‌شود. این محصولات حصیری انتخاب مناسبی برای تزئین سفره‌های شب یلدا و هفت‌سین است. پس در سفر به غرب ایران و خرید سوغات و صنایع دستی ایلام، خرید محصولات حصیری را به یاد داشته باشید.

برای اجاره اقامتگاه‌ های استان ایلام از سایت اتاقک کمک بگیرید.

بافت سیاه‌چادر

بافت سیاه چادر هم مثل بیشتر سوغات و صنایع دستی ایلام بیشتر مخصوص مناطق عشایرنشین است.
اگر به دنبال یک پس‌زمینه خاص و سنتی برای عکس‌هایتان هستید، سیاه چادر انتخاب مناسبی است.

زندگی عشایر همیشه برای من جذاب بوده است. آن‌ها همه وسایل موردنیازشان را خودشان درست می‌کنند و همین موضوع در کنار خلق‌وخو و شیوه زندگی آن‌ها باعث شده است که تماشا یا خواندن روایت زندگی‌شان به دل بنشیند. یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام که بازهم عشایر آن را تولید می‌کنند، سیاه‌چادر یا به‌اصطلاح محلی «دوآر» است. سیاه‌چادر از موی بز یا پشم بز درست می‌شود و خاصیت عجیبی دارد. این خاصیت عجیب هم چیزی جز قابلیت انبساط و انقباض پشم بز نیست. استفاده از پشم بز در بافت سیاه‌چادر و این قابلیت منافذ، باعث می‌شود که در فصل گرم سال منفذها باز شوند و هوای داخل چادر را خنک کنند. در مقابل در فصل زمستان منافذ بسته می‌شوند و با جلوگیری از ورودی باران و سرما، به گرم شدن هوای داخل چادر کمک می‌کنند.

شاید فکر کنید که چرا باید سیاه‌چادر را به‌عنوان یک یادگاری بخرید؟ در جواب باید بهتان بگویم این سیاه‌چادرها به خاطر رنگ و بافتی که دارند، یک انتخاب مناسب برای عکاسان هستند، چون آن‌ها می‌توانند با این سیاه‌چادرها پس‌زمینه‌ای خاص و سنتی برای عکاسی‌هایشان درست کنند.

معرق روی چوب

معرق روی چوب یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام است.
هنر معرق روی چوب در چند سال اخیر در ایلام رواج پیدا کرده است.

در این بخش می‌خواهم به یکی از سوغات و صنایع دستی ایلام اشاره کنم که از تولد آن زمان زیادی نمی‌گذرد. معرق روی چوب یکی از سوغات و صنایع دستی ایلام است که در سال‌های اخیر رونق و محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. معرق روی چوب یکی از آن هنرهایی است که با قرار دادن تکه‌های چوب رنگی و فلز، صدف یا آج روی وسایل چوبی خلق می‌شود. این محصولات انتخابی مناسب برای کسانی هستند که دلشان می‌خواهد در دکوراسیون خانه از وسیله‌ای خاص و سنتی استفاده کنند.

سفال‌گری

سفال‌گری یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام است که محبوبیت زیادی دارد.
هنر سفال گردی در بیشتر شهرهای ایران از جمله ایلام قدمتی طولانی دارد.

فکر می‌کنم کمتر کسی در ایران پیدا شود که از محصولات سفالی خوشش نیاید. این محصولات با آن بوی خاصی که دارند و قصه تولدشان که با هزاران نوازش سازنده‌اش همراه است، دل همه را به دست می‌آورند. هنر سفال گردی در بیشتر شهرهای ایران قدمتی طولانی دارد و ایلام هم یکی از همین شهرهاست. پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم از عشاق محصولات سفالی هستید، حتماً موقع خرید سوغات و صنایع دستی ایلام حواستان به محصولات سفالی باشد.

ساخت سه‌تار

در سال‌های اخیر ساخت سه تار در ایلام رونق بیشتری پیدا کرده است.
مردم ایلام، مردمی هنرمند و چیره‌دست در ساخت ادوات موسیقی به‌خصوص سه‌تار هستند.

ایلام یکی از شهرهای کردنشین ایران است. همین جمله به ما می‌گوید که موسیقی در این خطه از کشور نقش مهمی در زندگی مردم دارد و از گوشه و کنار آن نوای سازی به گوش می‌رسد. با این تفاسیر جای تعجب نیست که مردم ایلام، مردمی هنرمند و چیره‌دست در ساخت ادوات موسیقی به‌خصوص سه‌تار باشند. خوشبختانه ساخت سه‌تار در ایلام پررونق است و قیمت مناسبی هم دارد. پس اگر قصد دارید نواختن سه‌تار را شروع کنید یا دلتان می‌خواهد از آن به‌عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنید، در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام خرید سه‌تار را فراموش نکنید.

برنج عنبربو

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه ایلام برنج عنبر بو است.
از ویژگی‌های برنج عنبر بو قیمت کمتر آن نسب به سایر برنج‌ها و کوتاه بودن دانه‌های آن است.

خب دیگر نوبتی هم باشد، نوبت معرفی سوغات خوراکی ایلام است. یکی از معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، برنج عنبر بو است. خاستگاه اصلی برنج عنبربو خوزستان و ایلام است و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم حتماً در سفر به ایلام، چند کیلویی از این برنج را بخرید. از ویژگی‌های برنج عنبر بو قیمت کمتر آن نسب به سایر برنج‌ها و کوتاه بودن دانه‌های آن است. برای پخت این برنج باید از آب کمتری در مقایسه با انواع دیگر برنج استفاده کنید و یادتان باشد به خاطر عطر و بوی فوق‌العاده‌ای که دارد، شکمتان را برای نوش جان کردن مقدار زیادی از آن آماده کنید.

بژی برساق

در خرید سوغات و صنایع دستی ایلام، شیرینی بژی برساق را فراموش نکنید.
یکی از خوشمزه‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، شیرینی بژی برساق است.

شیرینی‌ها یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های هر شهری هستند. اصلاً آدم در سفر دلش می‌خواهد خوراکی‌های شیرین بخورد و آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی با خودش بیاورد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، یک خبر خوب برایتان دارم. در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام یک شیرینی خوشمزه به نام بژی برساق به شما چشمک می‌زند. مواد اصلی در پخت این شیرینی آرد، تخم‌مرغ، شکر، زیره، زردچوبه، رازیانه و روغن محلی است. این مواد خوش عطر و بو بعد از اینکه باهم مخلوط شدند، در روغن سرخ و آماده سرو می‌شوند. راز اصلی خوشمزگی و محبوبیت این شیرینی معنی آن است. بژی ساق در اصلاح محلی به معنی «زندگی کن» است. درواقع این شیرینی مثل یک آدم رنج‌کشیده و صبور است که می‌خواهد به ما بگوید در لحظه زندگی کنید و از آن لذت ببرید. به همین خاطر اگر طرفدار خوراکی‌های شیرین هم نیستید، حداقل در سفر به ایلام یک‌بار این شیرینی خوشمزه را با یک لیوان چای نوش جان کنید.

نان فطیر

از بین سوغات خوراکی ایلام، نان فطیر انتخاب جذابی است.
مزه نان فطیر ایلام را هرگز فراموش نمی‌کنید.

نان فطیر یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام است. این نان خوشمزه از ترکیب آب، نمک و آرد درست می‌شود و میان وعده‌ای خوشمزه و سالم است. در سفر به ایلام می‌توانید این نان خوشمزه را که روی ساج پخته می‌شود امتحان کنید و چندتایی را هم به‌عنوان سوغات با خودتان به خانه بیاورید.

حلوای بگل

حلوای بگل ایلام یکی از مقوی‌تری حلواهای ایران است.
اگر در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام به دنبال یک سوغاتی خاص هستید، پیشنهاد من حلوای بگل است.

حلوای بگل را می‌توان یکی از خاص‌ترین سوغات خوراکی ایلام دانست. چرا گفتم خاص؟ چون در فهرست مواد اولیه این حلوا نام کشک حسابی جلب‌توجه می‌کند. برای تهیه حلوای بگل از کشک سابیده شده یا در اصطلاح محلی «بگل»، خرما، کنجد و روغن حیوانی استفاده می‌شود. این حلوا یک حلوای سالم و مقوی است که کالری بالایی دارد و جان می‌دهد برای اینکه آن را با یک لیوان چای در روزهای سرد سال نوش جان کرد.

روغن حیوانی

روغن محلی ایلام همان ماده‌ای است که نامش در اکثر غذاها و شیرینی‌های ایلامی دیده می‌شود.
اگر از طعم روغن محلی خوشتان می‌آید، حتما در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام نام آن را پررنگ بنویسید.

اگر بخش‌های قبل را با دقت خوانده باشید متوجه شده‌اید که در پخت بیشتر خوراکی‌های ایلام از روغن حیوانی محلی که به آن «دان» می‌گویند، استفاده می‌شود. همین موضوع به ما می‌دهد که روغن حیوانی ایلامی یکی از سوغاتی‌های خوشمزه این منطقه است. اگر طرفدار مزه روغن حیوانی هستید، توصیه می‌کنم حتماً در سفر به ایلام این سوغاتی خوشمزه را بخرید و با آن غذاهایی با عطروطعم خاص درست کنید.

ترخینه

با ترخینه ایلامی می‌توانید آش‌های خوشمزه‌ای درست کنید.
یکی از محبوب‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، ترخینه است.

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی معروف ایلام ترخینه است. ترخینه جامد را می‌توانید در بیشتر شهرها و روستاهای ایلام پیدا کنید و با آن آش‌های خوشمزه‌ای درست کنید. سبزی‌های محلی، دوغ، گندم و پیاز مواد اصلی برای تهیه ترخینه جامد هستند.