سوغات و صنایع دستی ایلام

۴ بازديد
صنایع ‌دستی هر شهری درواقع اثرانگشت مردم آنجاست و سوغات و صنایع دستی ایلام هم از این قضیه مستثنا نیست. به نظر من یکی از قشنگ‌ترین بخش‌های سفر به هر شهری، خرید یک یادگاری، حتی کوچک، از صنایع دستی آن شهر است. ایلام یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران در غرب کشور است. شهری که آب و هوایی نیمه گرم و کوهستانی دارد و رنگ و بوی زندگی سنتی هنوز در آن جاری است. بهترین زمان سفر به ایلام بهار و پاییز است. در این ۲ فصل ایلام زیبای ما در دلبرانه‌ترین حالت خود قرار دارد و سفر به آن به یکی از منحصربه‌فردترین سفرهای شما تبدیل می‌شود.
سوغات و خرید صنایع دستی ایلام یکی از قدیمی‌ترین راه‌های امرار و معاش اهالی این خطه بوده است و به همین خاطر جای تعجب نیست که مردم این منطقه، دستانی هنرمند در ساخت ظریف‌ترین و خاص‌ترین صنایع دستی داشته باشند.

گلیم نقش برجسته

معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، گلیم نقش برجسته است.
گلیم نقش برجسته گل سرسبد سوغات و صنایع دستی ایلام است. – عکاس: باشگاه خبرنگاران جوان

گلیم نقش برجسته ایلام نه‌تنها شناخته‌شده‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام است، بلکه به خاطر شهرت جهانی و اصالتی هم که دارد، به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. گلیم نقش برجسته ایلام درواقع ترکیبی از گره قالی و گلیم ساده است و به همین خاطر وزن زیادی ندارد. طرح و نقش‌های گلیم نقش برجسته ایلامی چشم هر بیننده‌ای را محو زیبایی‌هایش می‌کند. وقتی به این گلیم نقش برجسته نگاه می‌کنید ناخودآگاه در ذهنتان نوای ترانه‌های محلی ایلامی پخش می‌شود. ترانه‌هایی که بانوان محلی ایلامی موقع بافت این گلیم زیر لب زمزمه می‌کنند. نقش‌های این گلیم همان‌طور که از نامش پیداست، برجسته است و همین موضوع یکی از دلایل تفاوت گلیم نقش برجسته ایلام با سایر گلیم‌هاست. در حال حاضر شغل تعداد زیادی از بانوان هنرمند ایلامی، بافت این گلیم زیباست و به گفته خبرگزاری ایرنا، سالانه ۳ هزار مترمربع گلیم نقش برجسته ایلامی بافته می‌شود.

احرامی بافی

احرامی‌بافی در ایلام و خوزستان رونق زیادی دارد.
یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، احرامی بافی است. – عکاس: خبرگزاری ایسنا

احرافی بافی یکی از زیرمجموعه‌های هنر پارچه‌بافی در ایران است. احرامی بافی درواقع هنر بافت پارچه‌هایی است که بیشتر جنبه تزئینی دارند. احرامی بافی یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام به‌خصوص میان روستاییان و عشایر است. البته احرامی بافی در استان همسایه ایلام یعنی خوزستان هم شهرت زیادی دارد. بیشتر پارچه‌های احرامی به رنگ سیاه و سفید هستند، ولی بعضی وقتی‌ها این پارچه‌ها در رنگ‌های سبز و قرمز هم بافته می‌شوند.

احرامی بافی در ایران قدمتی طولانی دارد و از پارچه‌های احرامی بیشتر به‌عنوان رومیزی، تزئین دیوار، زیرانداز، سجاده و رومبلی استفاده می‌شود.

گیوه‌بافی

گیوه‌بافی یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام
گیوه یک انتخاب مناسب برای کسانی است که عاشق پیاده‌روی هستند. – عکاس: خبرگزاری ایرنا

بافت گیوه‌های محلی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران است. پس جای تعجب نیست که یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام گیوه‌بافی باشد، به‌خصوص اینکه عشایر مهربان و زحمت‌کش درصد زیادی از جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه چند سالی می‌شود که دوباره گیوه‌ها محبوب شده‌اند و خیلی از طرفداران مد و فشن برای اینکه پوشش خاص‌تری داشته باشند، از گیوه‌های محلی به‌جای کفش‌های رایج استفاده می‌کنند. گیوه یک انتخاب مناسب برای کسانی است که عاشق پیاده‌روی هستند و حال و هوایشان با پیاده‌روی‌های طولانی عوض می‌شود. اگر شما هم از این دسته افراد هستید پیشنهاد می‌کنم در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام، خرید گیوه‌های محلی را در صدر فهرست قرار دهید.

نمدمالی

نمدمالی هنری قدیمی در خطه ایلام است.
نمدمالی یک اثر هنری است که چیره‌دستان ایلامی آن را از پشم گوسفند درست می‌کنندعکاس: شبکه العالم

نمدمالی هم مثل گیوه‌بافی یکی از صنایع دستی رایج در بیشتر شهرهای ایران است. نمدمالی یک اثر هنری است که چیره‌دستان ایلامی آن را از پشم گوسفند درست می‌کنند و خروجی آن محصولی زیبا و خاص است. خاصیت اصلی محصولات نمدی که از آن‌ها هم به‌عنوان پوشاک و هم زیرانداز استفاده می‌شود، گرم بودن آن است. البته هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه‌ای که دارد از این محصولات نمدی در قسمت خاصی از منزلش مثل رومیزی و … هم استفاده کند.

جاجیم‌بافی

چیغ‌بافی

چیغ‌بافی از جمله سوغات و صنایع دستی ایلام است که بیشتر بین عشایر رایج است.
چیغ مثل یک عایق برای محل زندگی عشایر عمل می‌کند. – عکاس: خبرگزاری مهر

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم عشایر درصد زیادی از جمعیت ایلام را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام هنر دست این مردم نازنین به‌وفور دیده می‌شود. چیغ‌بافی یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام و مناطق عشایر نشین است که در کمتر جایی می‌توان نظیرش را پیدا کرد. چیغ درواقع همان چادر داخلی عشایر با آن رنگ و لعاب بی‌نظیرش است که با نخ و نی درست می‌شود. چیغ‌ها به خاطر مواد اولیه‌ای که برای ساختشان استفاده می‌شود، مثل یک عایق برای محل زندگی عشایر عمل می‌کنند و اجازه ورود گردوخاک، گرما و سرما را به داخل چادر نمی‌دهند.

حصیربافی

حصیر بافی یکی از سوغاتی‌های مشترک اکثر شهرهای ایران است.
قصه بافت حصیر هر منطقه خاص خودش است. – عکاس: خبرگزاری میزان

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام حصیربافی است. با اینکه حصیربافی یکی از صنایع دستی مشترک در بین اکثر شهرهاست ولی قصه بافت حصیر هر منطقه خاص خودش است. همین موضوع است که حصیربافی شهرهای مختلف را از یکدیگر متفاوت می‌کند. محصولات حصیری در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و در اکثر خانه‌ها حداقل ۱ یا ۲ محصول حصیری پیدا می‌شود. این محصولات حصیری انتخاب مناسبی برای تزئین سفره‌های شب یلدا و هفت‌سین است. پس در سفر به غرب ایران و خرید سوغات و صنایع دستی ایلام، خرید محصولات حصیری را به یاد داشته باشید.

برای اجاره اقامتگاه‌ های استان ایلام از سایت اتاقک کمک بگیرید.

بافت سیاه‌چادر

بافت سیاه چادر هم مثل بیشتر سوغات و صنایع دستی ایلام بیشتر مخصوص مناطق عشایرنشین است.
اگر به دنبال یک پس‌زمینه خاص و سنتی برای عکس‌هایتان هستید، سیاه چادر انتخاب مناسبی است.

زندگی عشایر همیشه برای من جذاب بوده است. آن‌ها همه وسایل موردنیازشان را خودشان درست می‌کنند و همین موضوع در کنار خلق‌وخو و شیوه زندگی آن‌ها باعث شده است که تماشا یا خواندن روایت زندگی‌شان به دل بنشیند. یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام که بازهم عشایر آن را تولید می‌کنند، سیاه‌چادر یا به‌اصطلاح محلی «دوآر» است. سیاه‌چادر از موی بز یا پشم بز درست می‌شود و خاصیت عجیبی دارد. این خاصیت عجیب هم چیزی جز قابلیت انبساط و انقباض پشم بز نیست. استفاده از پشم بز در بافت سیاه‌چادر و این قابلیت منافذ، باعث می‌شود که در فصل گرم سال منفذها باز شوند و هوای داخل چادر را خنک کنند. در مقابل در فصل زمستان منافذ بسته می‌شوند و با جلوگیری از ورودی باران و سرما، به گرم شدن هوای داخل چادر کمک می‌کنند.

شاید فکر کنید که چرا باید سیاه‌چادر را به‌عنوان یک یادگاری بخرید؟ در جواب باید بهتان بگویم این سیاه‌چادرها به خاطر رنگ و بافتی که دارند، یک انتخاب مناسب برای عکاسان هستند، چون آن‌ها می‌توانند با این سیاه‌چادرها پس‌زمینه‌ای خاص و سنتی برای عکاسی‌هایشان درست کنند.

معرق روی چوب

معرق روی چوب یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام است.
هنر معرق روی چوب در چند سال اخیر در ایلام رواج پیدا کرده است.

در این بخش می‌خواهم به یکی از سوغات و صنایع دستی ایلام اشاره کنم که از تولد آن زمان زیادی نمی‌گذرد. معرق روی چوب یکی از سوغات و صنایع دستی ایلام است که در سال‌های اخیر رونق و محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. معرق روی چوب یکی از آن هنرهایی است که با قرار دادن تکه‌های چوب رنگی و فلز، صدف یا آج روی وسایل چوبی خلق می‌شود. این محصولات انتخابی مناسب برای کسانی هستند که دلشان می‌خواهد در دکوراسیون خانه از وسیله‌ای خاص و سنتی استفاده کنند.

سفال‌گری

سفال‌گری یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی ایلام است که محبوبیت زیادی دارد.
هنر سفال گردی در بیشتر شهرهای ایران از جمله ایلام قدمتی طولانی دارد.

فکر می‌کنم کمتر کسی در ایران پیدا شود که از محصولات سفالی خوشش نیاید. این محصولات با آن بوی خاصی که دارند و قصه تولدشان که با هزاران نوازش سازنده‌اش همراه است، دل همه را به دست می‌آورند. هنر سفال گردی در بیشتر شهرهای ایران قدمتی طولانی دارد و ایلام هم یکی از همین شهرهاست. پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم از عشاق محصولات سفالی هستید، حتماً موقع خرید سوغات و صنایع دستی ایلام حواستان به محصولات سفالی باشد.

ساخت سه‌تار

در سال‌های اخیر ساخت سه تار در ایلام رونق بیشتری پیدا کرده است.
مردم ایلام، مردمی هنرمند و چیره‌دست در ساخت ادوات موسیقی به‌خصوص سه‌تار هستند.

ایلام یکی از شهرهای کردنشین ایران است. همین جمله به ما می‌گوید که موسیقی در این خطه از کشور نقش مهمی در زندگی مردم دارد و از گوشه و کنار آن نوای سازی به گوش می‌رسد. با این تفاسیر جای تعجب نیست که مردم ایلام، مردمی هنرمند و چیره‌دست در ساخت ادوات موسیقی به‌خصوص سه‌تار باشند. خوشبختانه ساخت سه‌تار در ایلام پررونق است و قیمت مناسبی هم دارد. پس اگر قصد دارید نواختن سه‌تار را شروع کنید یا دلتان می‌خواهد از آن به‌عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنید، در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام خرید سه‌تار را فراموش نکنید.

برنج عنبربو

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه ایلام برنج عنبر بو است.
از ویژگی‌های برنج عنبر بو قیمت کمتر آن نسب به سایر برنج‌ها و کوتاه بودن دانه‌های آن است.

خب دیگر نوبتی هم باشد، نوبت معرفی سوغات خوراکی ایلام است. یکی از معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، برنج عنبر بو است. خاستگاه اصلی برنج عنبربو خوزستان و ایلام است و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم حتماً در سفر به ایلام، چند کیلویی از این برنج را بخرید. از ویژگی‌های برنج عنبر بو قیمت کمتر آن نسب به سایر برنج‌ها و کوتاه بودن دانه‌های آن است. برای پخت این برنج باید از آب کمتری در مقایسه با انواع دیگر برنج استفاده کنید و یادتان باشد به خاطر عطر و بوی فوق‌العاده‌ای که دارد، شکمتان را برای نوش جان کردن مقدار زیادی از آن آماده کنید.

بژی برساق

در خرید سوغات و صنایع دستی ایلام، شیرینی بژی برساق را فراموش نکنید.
یکی از خوشمزه‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، شیرینی بژی برساق است.

شیرینی‌ها یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های هر شهری هستند. اصلاً آدم در سفر دلش می‌خواهد خوراکی‌های شیرین بخورد و آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی با خودش بیاورد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، یک خبر خوب برایتان دارم. در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام یک شیرینی خوشمزه به نام بژی برساق به شما چشمک می‌زند. مواد اصلی در پخت این شیرینی آرد، تخم‌مرغ، شکر، زیره، زردچوبه، رازیانه و روغن محلی است. این مواد خوش عطر و بو بعد از اینکه باهم مخلوط شدند، در روغن سرخ و آماده سرو می‌شوند. راز اصلی خوشمزگی و محبوبیت این شیرینی معنی آن است. بژی ساق در اصلاح محلی به معنی «زندگی کن» است. درواقع این شیرینی مثل یک آدم رنج‌کشیده و صبور است که می‌خواهد به ما بگوید در لحظه زندگی کنید و از آن لذت ببرید. به همین خاطر اگر طرفدار خوراکی‌های شیرین هم نیستید، حداقل در سفر به ایلام یک‌بار این شیرینی خوشمزه را با یک لیوان چای نوش جان کنید.

نان فطیر

از بین سوغات خوراکی ایلام، نان فطیر انتخاب جذابی است.
مزه نان فطیر ایلام را هرگز فراموش نمی‌کنید.

نان فطیر یکی از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام است. این نان خوشمزه از ترکیب آب، نمک و آرد درست می‌شود و میان وعده‌ای خوشمزه و سالم است. در سفر به ایلام می‌توانید این نان خوشمزه را که روی ساج پخته می‌شود امتحان کنید و چندتایی را هم به‌عنوان سوغات با خودتان به خانه بیاورید.

حلوای بگل

حلوای بگل ایلام یکی از مقوی‌تری حلواهای ایران است.
اگر در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام به دنبال یک سوغاتی خاص هستید، پیشنهاد من حلوای بگل است.

حلوای بگل را می‌توان یکی از خاص‌ترین سوغات خوراکی ایلام دانست. چرا گفتم خاص؟ چون در فهرست مواد اولیه این حلوا نام کشک حسابی جلب‌توجه می‌کند. برای تهیه حلوای بگل از کشک سابیده شده یا در اصطلاح محلی «بگل»، خرما، کنجد و روغن حیوانی استفاده می‌شود. این حلوا یک حلوای سالم و مقوی است که کالری بالایی دارد و جان می‌دهد برای اینکه آن را با یک لیوان چای در روزهای سرد سال نوش جان کرد.

روغن حیوانی

روغن محلی ایلام همان ماده‌ای است که نامش در اکثر غذاها و شیرینی‌های ایلامی دیده می‌شود.
اگر از طعم روغن محلی خوشتان می‌آید، حتما در فهرست سوغات و صنایع دستی ایلام نام آن را پررنگ بنویسید.

اگر بخش‌های قبل را با دقت خوانده باشید متوجه شده‌اید که در پخت بیشتر خوراکی‌های ایلام از روغن حیوانی محلی که به آن «دان» می‌گویند، استفاده می‌شود. همین موضوع به ما می‌دهد که روغن حیوانی ایلامی یکی از سوغاتی‌های خوشمزه این منطقه است. اگر طرفدار مزه روغن حیوانی هستید، توصیه می‌کنم حتماً در سفر به ایلام این سوغاتی خوشمزه را بخرید و با آن غذاهایی با عطروطعم خاص درست کنید.

ترخینه

با ترخینه ایلامی می‌توانید آش‌های خوشمزه‌ای درست کنید.
یکی از محبوب‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام، ترخینه است.

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی معروف ایلام ترخینه است. ترخینه جامد را می‌توانید در بیشتر شهرها و روستاهای ایلام پیدا کنید و با آن آش‌های خوشمزه‌ای درست کنید. سبزی‌های محلی، دوغ، گندم و پیاز مواد اصلی برای تهیه ترخینه جامد هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در وی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.